Mailudbydere i krig mod spammere

AOL og Microsoft har taget retssager og lobby-arbejde i brug i kampen mod spammere.
Et specielt taskforce hos AOL går målrettet efter spammerne, og nye anti-spam-værktøjer skal sammen med retssager dæmme op for det stigende problem.

Amerikanske mail- og internetudbydere, med AOL og Microsoft i spidsen erklærer nu åben krig mod spammere.

AOL har oprettet et antispam-taskforce, der sammen med nye værktøjer skal gå målrettet efter at bekæmpe spam.

- Vi omprioriterer vores indsats og vil fremover bekæmpe de bevidste spammere med alle midler, siger AOL´s talsmand Nicolas Graham.

Microsoft har også skruet bissen på over for spammerne. Det trækker nu et unavngivent selskab i retten.

Software-giganten anklager det pågældende selskab for at høste mailadresser fra Hotmail med det formål at sende spammails til brugerne.

I søgsmålet står der blandt andet:

?Microsofts kundelister er blevet stjålet og misbrugt, og Microsofts rygte, goodwill og kundekontakter har lidt under dette?.

Verdens største software-selskab meddeler, at flere søgsmål mod spammere er i støbeskeen. Det vil dog ikke udtale sig nærmere om disse sager.

Frem med dobbelt-løberen

AOL har lavet en undersøgelse, der viser, at brugerne er stærk irriterede over de store mængder af spam, der hver eneste dag lander i deres indbokse.

AOL har derfor klart tilkendegivet, hvilken side internetudbyderen støtter.

?Vi er trætte af spam, og vi HADER det lige så meget som du gør?, skrev AOL til samtlige medlemmer i denne uge.

- Men når der nu ikke findes en sølvkugle, må vi have det dobbelt-løbede gevær frem, siger Nicolas Graham hos AOL.

Han henviser til, at selskabet oprettet en service, hvor brugerne kan indberette spammere, så AOL kan komme efter dem.

Desuden vil AOL sammen med andre internetudbydere iværksætte et intensivt lobby-arbejde for at få lovgivningen ændret.

Ifølge AOL afviser selskabets spam-filtre 780 millioner junk-mails hver dag.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S