TDC giver konkurrenterne tæv

TDC går frem i markedsandele på alle dele af det tidligere monopolnet. Konkurrenterne kan ikke engang holde fast på de få abonnementskunder, de har vundet, og ifølge Telia giver de heller ingen penge.

Det ser mere og mere sort ud for de konkurrenter, som forsøger at stjæle markedsandele fra TDC på det tidligere monopolområde, det faste kobbernet.

Ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen vinder TDC nemlig markedsandele inden for alt, der har med fastnet at gøre.

Det gælder også vækst-markedet ADSL, hvor TDC ved årsskiftet var oppe på 81 procent i markedsandel, mens konkurrenterne klager over, at de ikke kan tjene penge.

Konkurrenter mister flere samtaler

Også på det traditionelle fastnetmarked snupper TDC nogle af de kunder tilbage, som selskabet tidligere har tabt til andre teleselskaber.

Således gik det tidligere monopolselskab sidste år fra at stå for 64 til 65 procent af alle indlandssamtaler på fastnettet i det forløbne halve år.

I absolutte tal går TDC dog lidt tilbage, fordi markedet generelt går ned, når storforbrugende internetkunder skifter til ADSL og andre bredbåndsteknologier. Men TDC klarer altså skærene bedre end konkurrenterne.

Danskerne ringer også mindre til udlandet fra deres fastnettelefoner, men samme billede gør sig gældende. TDC gik sidste år fra 53 til 55 procent i markedsandel.

Lang udsigt til frit telemarked

Mest markant er det, at TDC også øgede sin andel af de danske telefonabonnementer, selv om selskabet i forvejen sad på 86 procent af dem. Det er nu øget til 87 procent.

- Der er stadig lang udsigt til et frit telemarked, konkluderer Torben Rune, direktør for telekonsulentfirmaet Netplan, på baggrund af TDC's høje andel af telefonabonnementerne.

Han tilføjer dog, at det ikke kun er de vilkår, som politikerne har sat for markedet, der er forkerte.

- TDC er ved at lære at gebærde sig i et konkurrencepræget marked. Nu er det ikke længere nødvendigvis det dyreste selskab, og det var det indtil sidste år, fortæller Torben Rune.

Han tilføjer, at TDC er klar med attraktive tilbud til kunder, som selskabet betragter som strategisk vigtige.

Abonnementer en dårlig forretning for konkurrenterne

Konkurrenterne er dog stadig yderst kritiske i forhold til TDC. Salgs- og marketingdirektør Jesper Zerlang fra Telia Networks tøver således ikke med at tale om "tekniske handelshindringer".

De består blandt andet i, at de grossistpriser, som konkurrenterne skal betale for almindelige telefonabonnementer, er så høje, at det ifølge Telia er en ren underskudsforretning at få abonnementer.

- I virkeligheden er det mere interessant for os, hvis vi kun får kundernes samtaler, men vi tilbyder også abonnementer for at fastholde kunderne, siger Jesper Zerlang.

Han tilføjer, at TDC har vundet mange abonnementskunder på grund af annoncekampagner, som fejlagtigt har givet det indtryk, at man skal have fastnetabonnement hos TDC for at få ADSL hos selskabet.

Relevant link

IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik over det danske telemarked

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S