FDIH vil hjælpe Haburi-kunder

Frygten for at kunderne dropper onlinehandel, får nu Foreningen for Dansk Internethandel til at gå ind i sagen om konkursen i Haburi. FDIH vil have finanssektoren til at erkende, at kunderne skal holdes skadesløse, hvis varerne udebliver, og kundernes penge er blevet hævet.

Konkursen i den danske e-handelsvirksomhed Haburi får nu Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, til at kalde finanssektoren til forhandlingsbordet.

FDIH finder det uacceptabelt, at en konkurs i en online-butik, skal efterlade kunderne i et købemæssigt tomrum, hvor de ikke ved, om deres penge er tabt eller ej.

- Vi vil i samarbejde med Forbrugerrådet have Finanssektoren i tale om det her. Ellers risikerer vi, at de pæne vækstrater i antallet af online-handlende bliver ødelagt af en dum konflikt mellem en butik og bankerne, siger direktøren for FDIH, Hans-Henrik Agger.

Han kalder det uacceptabelt, at der ikke er helt klare regler for, hvem der skal tage tabet, når en butik på nettet går konkurs uden at levere varen til kunderne, selv om pengene for længst er blevet hævet.

Ikke sidste gang

- Kunderne skal være helt sikre på, at de ikke bliver snydt, når de handler på nettet. De skal være sikre på, at pengene ikke bliver hævet, før varen er sendt. Og hvis det alligevel sker, som i tilfældet med Haburi, skal kunderne holdes skadesløse, siger han.

Haburi gik konkurs i sidste uge og efterlod en tocifret milliongæld samt en stribe kunder i vildrede.

Kunderne havde op til konkursen købt varer hos Haburi, men produkterne blev aldrig leveret. Pengene blev dog hævet fra kundernes konti, hvilket normalt ikke må finde sted, før varen er afsendt.

Haburi opfordrede i en e-mail kunderne til at kræve pengene tilbage af bankerne, hvilke de i flere tilfælde nægtede.

- Det er første gang, at vi oplever denne situation, men det bliver sikkert ikke sidste. Derfor er det vigtigt for os så hurtigt som muligt at få en klarhed over nogle måske uklare regler, siger Gert Birnbacher, der er formand for FDIH.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S