Mobilbranchen: Junkier og pushere

Med endnu en politisag mod forhandlerkæden BlueTel tegner der sig et billede af en rådden mobilbranche. Aktørerne står i et sådan afhængighedsforhold til hinanden, at det giver frit spillerum for svindlere.

Mobilselskaberne er junkier. Deres junk er kunder.

Pusherne, det er forhandlerne, og chefpusheren over dem alle er Nokia, som uden at gøre noget som helst ulovligt griner hele vejen i banken.

Sådan beskriver teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, den danske mobilbranche, som er blevet ramt af endnu en svindelefterforskning.

Igen er Herning-kæden BlueTel kommet i politiets søgelys, denne gang for at have svindlet Nokia til at betale for langt flere reparationer, end kæden rent faktisk har udført.

Politiet: Alle ved, at der bliver snydt
For et år siden anklagede Sonofon og TDC BlueTel for at hæve provision af flere abonnementer, end kæden solgte for selskaberne.

Dengang gik BlueTel fri, fordi man med vicekriminalinspektør Kaj Hedegaard Jensens ord "ikke kan snyde en, som godt ved eller burde vide, at han bliver snydt".

Sonofon og TDC vidste udmærket, hvad der foregik, og så gennem fingre med det, konkluderede politiet, og det er langt fra et særsyn i mobilbranchen.

Hver fjerde kunde forsvinder

Og det er der en meget god grund til. Mobilselskaberne mister et sted mellem hver fjerde og hver femte kunde hvert år. Det betyder, at der skal mange nye kunder ind i butikken, bare for at opretholde omsætningen.

Det er baggrunden for John Strands konstatering af, at alle mobilselskaber er narkomaner, og at junken er kunderne.

Mobilselskaberne skal have nogle til at hjælpe sig med at skaffe kunderne. Derfor er de helt afhængige af butikkerne, som de lønner med indviklede provisions-systemer, ud over at de giver et tilskud til at gøre telefonerne billigere.

Derfor koster det stadig mobilselskaberne mellem 1200 og 1500 kroner at vinde en kunde - og derfor kan det betale sig for forhandlerne at snyde.

Masser af julenumre

Forhandlerne har det nemlig selv hårdt. De bliver pressede, når teleselskaberne i stigende grad sælger direkte til erhvervskunderne. Og de bliver i særligt grad pressede, når mobilselskaberne i perioder skærer voldsomt ned på tilskuddet til nye telefoner. Så kommer der ingen eller kun få nye kunder.

John Strand understreger, at masser af mobilforhandlere er fuldstændig stuerene, blandt andre alle radio-tv-kæderne. Men der er også mange selvstændige forhandlere, som bliver presset ud i små julenumre.

Det er mest oplagt at snyde med indberetninger til mobilselskaberne for at hæve højere provision. Et af de udbredte tricks var tidligere at krydse et dataabonnement af, når kunderne kun ønskede tale. Det gav dobbelt provision, og dataabonnementet blev senere afbestilt.

Forhandlerne har brugt et andet julenummer, når de har solgt telefoner uden abonnementer - og dermed tilskud til mobiltelefonen, fordi kunden havde et abonnement i forvejen. Når kunden har forladt butikken, oprettede forhandlerne selv et abonnement på telefonen.

Det lagde de så i skuffen og betalte selv de seks måneder, som kunderne forpligter sig til. Til gengæld kunne de så hæve både tilskud til mobiltelefonen og provision fra mobilselskabet - et langt højere beløb.

Så gennem fingre med det

Ifølge John Strand er de to tricks så gamle, at de næppe benyttes mere, men han regner med, at der er udviklet andre og mere raffinerede svindelmetoder.

- Mobilselskaberne har set igennem fingrene med det, fordi de havde brug for de kunder, som forhandleren genererede på ærlig vis. Der er meget med at klø hinanden på ryggen i den her branche, konstaterer han.

John Strand giver derfor BlueTel lidt ret, når selskabet siger, at TDC og Sonofon, samt mange andre forhandlere, benytter samme metoder, som BlueTel blev politianmeldt for sidste år.

- Men det er ikke anderledes end narkomanerne i detentionen, som siger, at ham ved siden af gjorde det samme, konstaterer teleanalytikeren.

Sagerne mod BlueTel viser, at mobilselskaberne er trætte af svindlen. Da investorerne i sin tid belønnede dem med fantastiske stigninger på aktiemarkedet, hver gang deres kundetal steg, kunne mobilselskaberne bedre tåle svindlen. Bare de fik mange kunder.

Efter boblen brast, forlanger investorerne overskud, og teleselskaberne forsøger at komme af med svindlen, selv om de stadig er afhængige af forhandlerne.

Eneste løsning: Hug hovedet af svindlerne
John Strand mener, at tilskud, som gør mobiltelefonerne billige, er nødvendige for mobilselskaberne, og at der derfor fortsat vil være masser af incitament til at svindle i branchen.

- Der er kun én måde at komme af med svindlen på: Mobilselskaberne skal sige til forhandlerne: "Hvis du snyder, hugger vi hovedet af dig," siger John Strand.

Hans bemærkning om Nokia som chefpusheren skyldes, at Nokia er vinderen i afhængighedsforholdet mellem forhandlerne og mobilselskaberne. De fleste kunder foretrækker nemlig en Nokia-telefon, så teleselskaberne og forhandlerne bruger enorme summer på at markedsføre Nokias brand.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Senior Business Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S