Debitel: Tele2 bondefanger vores kunder

Debitel mener, at Tele2's udskældte salgskampagne er direkte bondefangeri. Selskabet har taget kontakt til 20 kunder, som skulle flytte til Tele2, og ni af dem mente, at de kun havde bedt om yderligere information. Tele2 afviser kritikken.

Debitel raser over konkurrenten Tele2's salgsmetoder, efter selskabet har taget kontakt til nogle af de kunder, som skulle overføres til Tele2.

Ni ud af 20 kunder svarede, at de var ikke klar over, at de havde skrevet under på en begæring om at skifte teleselskab. De troede, at de blot havde bedt om mere information.

"Bondefangeri," lyder kritikken fra Debitel.

- Vi har fulgt sagen nøje, og vi synes, at det er en stærkt kritisabel måde at hverve nye kunder på, siger Debitels markedsdirektør, Carsten Boldt.

Han hæfter sig ved Computerworld Onlines omtale af Slagelse Kommune, hvor Tele2's sælgere henvendte sig til en række daginstitutioner og foregav, at selskabet havde kontrakt med kommunen, selv om det var løgn. På den baggrund blev daginstitutionerne lokket til at skifte selskab.

Tele2 mener, at der i Slagelse er tale om et enkeltstående tilfælde.

- Det har jeg svært at ved at tro på. Det virker meget velovervejet og systematisk, lyder det fra Carsten Boldt.

Han oplyser, at Tele2 i sidste uge sendte anmodning om at flytte omkring 1000 Debitel-kunder. For at sikre, at der var tale om reelle opsigelser, valgte Debitel at tage kontakt til 20 tilfældigt udvalgte kunder.

Afviser beskyldninger

Tele2 afviser alle Debitels beskyldninger.

- Jeg stiller mig helt uforstående over for Debitels udmeldinger, og jeg tror ikke på, at det er sandt, at 45 procent føler sig bondefanget, siger Tele2´s administrerende direktør Niclas Palmstierna.

- Men jeg ønsker ikke at gå ind i en mudderkastning med Debitel om salgsmetoder, tilføjer han.

Bor i glashus

Debitel har ikke selv holdt sig for god til at tage alternative salgsmetoder i brug. For nylig sendte selskabet SMS'er til 12.000 af Telmores kunder med tilbud om overflytning af abonnement.

Det resulterede i en politianmeldelse for overtrædelse af markedsføringsloven.

Alligevel afviser Carsten Boldt, at Debitel kaster med sten, selv om selskabet selv bor i et glashus, med sin kritik af konkurrenten.

- Jeg mener ikke, at man kan sammenligne de to ting. Vi udsendte et tilbud, og det var det. Tele2's metoder langt mere grove, mener markedsdirektøren.

Han opfordrer de Debitel-kunder, der er blevet udsat for Tele2's sælgere, til at tage kontakt til selskabet for at finde ud af, om de har skrevet under på en begæring om at flytte deres telefonnummer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere