Debitel raser over konkurrenten Tele2's salgsmetoder, efter selskabet har taget kontakt til nogle af de kunder, som skulle overføres til Tele2.
Ni ud af 20 kunder svarede, at de var ikke klar over, at de havde skrevet under på en begæring om at skifte teleselskab. De troede, at de blot havde bedt om mere information.
"Bondefangeri," lyder kritikken fra Debitel.
- Vi har fulgt sagen nøje, og vi synes, at det er en stærkt kritisabel måde at hverve nye kunder på, siger Debitels markedsdirektør, Carsten Boldt.
Han hæfter sig ved Computerworld Onlines omtale af Slagelse Kommune, hvor Tele2's sælgere henvendte sig til en række daginstitutioner og foregav, at selskabet havde kontrakt med kommunen, selv om det var løgn. På den baggrund blev daginstitutionerne lokket til at skifte selskab.
Tele2 mener, at der i Slagelse er tale om et enkeltstående tilfælde.
- Det har jeg svært at ved at tro på. Det virker meget velovervejet og systematisk, lyder det fra Carsten Boldt.
Han oplyser, at Tele2 i sidste uge sendte anmodning om at flytte omkring 1000 Debitel-kunder. For at sikre, at der var tale om reelle opsigelser, valgte Debitel at tage kontakt til 20 tilfældigt udvalgte kunder.
Afviser beskyldninger
Tele2 afviser alle Debitels beskyldninger.
- Jeg stiller mig helt uforstående over for Debitels udmeldinger, og jeg tror ikke på, at det er sandt, at 45 procent føler sig bondefanget, siger Tele2´s administrerende direktør Niclas Palmstierna.
- Men jeg ønsker ikke at gå ind i en mudderkastning med Debitel om salgsmetoder, tilføjer han.
Bor i glashus
Debitel har ikke selv holdt sig for god til at tage alternative salgsmetoder i brug. For nylig sendte selskabet SMS'er til 12.000 af Telmores kunder med tilbud om overflytning af abonnement.
Det resulterede i en politianmeldelse for overtrædelse af markedsføringsloven.
Alligevel afviser Carsten Boldt, at Debitel kaster med sten, selv om selskabet selv bor i et glashus, med sin kritik af konkurrenten.
- Jeg mener ikke, at man kan sammenligne de to ting. Vi udsendte et tilbud, og det var det. Tele2's metoder langt mere grove, mener markedsdirektøren.
Han opfordrer de Debitel-kunder, der er blevet udsat for Tele2's sælgere, til at tage kontakt til selskabet for at finde ud af, om de har skrevet under på en begæring om at flytte deres telefonnummer.