Android koster teleselskaberne milliarder af kroner

Fejlraten på Android-mobiler giver teleselskaberne økonomisk hovedpine.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Det vælter ud med Android-mobiler fra store mobilproducenter som Samsung, HTC, LG, Motorola og Sony Ericsson.
 
På blot et år er andelen af nysolgte smartphones med Android ifølge analysehuset Gartner vokset fra 17 til 43 procent.
 
Men de mange forskellige mobiler med Android giver teleselskaberne hovedpine. 
 
Ifølge analysefirmaet WDS koster Android-mobiler årligt operatører verden over 11 milliarder kroner i reparation og returnering af telefoner.

Selvom der tages højde for, at Android er den mest udbredte platform, så er der flere henvendelser fra kunder med hardware-problemer.

Årsagen er ifølge WDS-undersøgelsen, at hardwaren ikke altid spiller sammen med softwaren, som producenter, udviklere og kunder kunne forvente. Og lever den ikke op til kundens forventning, kan det resultere i en returnering af telefonen, som er dyr for teleselskabet.

Ingen kontrol over hardware

I analysen fremhæver WDS, at problemet ligger i, at der er så mange forskellige producenter af Android-mobiler. Dermed veksler hardwaren utrolig meget fra telefon til telefon, og det øger risikoen for fejl, når software og hardware skal spille sammen.
 
Helt anderledes forholder det sig med Apple, der står bag iPhone, og RIM, som er firmaet bag Blackberry-mobilerne.
 
"Både Apple og RIM opererer i et tæt kontrolleret og meget lukket økosystem. Deres platform er kun udrullet på deres egen hardware, udviklet til deres specifikationer og kommet igennem deres egen test-processer. Konsekvensen er, at kundeoplevelsen er forudsigelig og konsistent," skriver WDS.
 
Derimod er det meget forskelligt, hvor meget hardwaren i en Android-mobil kan trække. Det har ifølge WDS voldt problemer for firmaet Rovio Mobile, der har udviklet det populære spil Angry Birds.
 
"Mange ældre telefoner og lavpris-modeller havde simpelthen ikke kraften til at yde en kvalitetsoplevelse," står der i rapporten fra WDS.
 
Den langsomme hardware kan ende med at koste mobiloperatørerne penge, for den langsomme hardware er ikke kun et problem for app-udviklerne.
 
"Det er også et problem, som mange smartphone-kunder oplever. Mange af kunderne bliver ofte en omkostning hos deres operatør, fordi de kontakter kundeservice for at finde en løsning eller værre endnu; de ønsker at få telefonen byttet," skriver WDS.

Flest hardwarefejl på Android

Analysefirmaet har gennemgået 600.000 opkald til kundeservice-afdelinger hos operatører.

14 procent af alle opkald relateret til Android-mobiler handlede om hardwarefejl. Problemer med hardware tegnede sig til sammenligning for blot syv og seks procent af alle opkald om henholdsvis iPhones og Blackberry-mobiler, hvor producenten også har kontrol over hardware.

Microsoft, der står bag Windows Phone, har skrappere krav til mobilproducenter end Google. 11 procent af alle opkald vedrørende Windows Phone-mobiler skyldtes hardwarefejl. 

I rapporten, der hedder Controlling the Android: Protecting mobile operator investment in the Android ecosystem, understreger WDS samtidig, at Androids succes i høj grad hænger sammen med, at Google har givet mobilproducenterne frie tøjler til at benytte styresystemet.
 
Du kan finde rapporten på WDS' hjemmeside.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Information Security Manager til Styringssektionen ved Compliance og Informationssikkerhedsafdelingen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S