Virksomheder aner ikke hvorfor de er på Facebook

Virksomhederne mangler en plan for, hvad de egentlig vil opnå med deres apps og Facebook-profiler.

Artikel top billede

Vi skal da være på Facebook, mener mange virksomheder. Ligeså mange ved ikke hvorfor.

Når virksomhederne kaster sig ud i at bruge de nye teknologiske muligheder, ved topledelsen ofte ikke hvorfor, og hvad den der Facebook-profil egentlig skal bruges til. 

Dermed bruger virksomhederne både tiden og pengene forkert, og går samtidig glip af en række muligheder, viser en undersøgelse lavet af PA Consulting Group.

Brugen af ny teknologi skal ske med et klart defineret målsætning, mener Claus Høyer Madsen, chefkonsulent i PA Consulting.

"Vil vi have flere kunder? Vil vi have kunderne til at købe noget mere hos os? Vil vi ved hjælp af denne app reducere omkostninger ved at automatisere nogle processer? De overvejelser er der mange, der ikke har. Man går blindt ud i det digitale rum, og så måler man på sådan noget som hvor mange, der har downloadet app'en, og synes måske det er en succes, at 30.000 har hentet den," siger Claus Høyer Madsen, og fortsætter:

"Men man har ingen anelse om, hvad det betyder på bundlinjen eller toplinjen, eller om brugerne i virkeligheden har fået en dårlig oplevelse? Der er en tendens til, at man bare skal prøve et eller andet, fordi nu har konkurrenten gjort det. Vi skal da være på Facebook. Men hvorfor? Man skal sætte sig ind i, hvad både ens virksomhed og kunden får ud af det." 

Nogle gør det godt

De højere chef-lag i virksomhederne ser stadig ikke mulighederne med teknologien lige så tydeligt som de it-kyndige CIO'er.

Kun 16 procent af COO'erne (chief operating officer) tror, at brugen af nye teknologier vil påvirke deres forretning. Det tror 52 procent af CIO'erne (chief information officer) - eller slet og ret it-chefer - til gengæld.

Dermed synes kløften mellem ledelse og it større end nogensinde i forhold til at forstå og udnytte de mest innovative teknologier på markedet, konkluderer PA i undersøgelsen, der er udført analysefirmaet TNS Reseach International blandt 200 ledere verden over, heriblandt 33 i Danmark. 

Der er imidlertid virksomheder i Danmark, som gør det rigtig godt med ny teknologi, der både giver brugerne bedre service og er nyttig for virksomhederne selv, siger Claus Høyer Madsen fra PA Consulting.

Han peger på især finanssektoren, hvor bankerne ikke bare har home banking via nettet, men hvor flere i dag også har mobile løsninger, så kunderne kan ordne bankforretninger overalt.

"Når man har flyttet hele home banking-konceptet ud på mobilen, får man større loyalitet fra kunderne, samtidig med, at man har fået den unge generation med, som jo lever tæt sammen med deres mobiltelefon. Og så er det en konkurrencemæssig fordel i forhold til de banker, der ikke kan tilbyde tilsvarende teknologier og løsninger. Jeg tror, at det ligefrem kan flytte kunder, fordi det er bekvemt for kunden," siger Claus Høyer Madsen.

Udnyt potentialet

Forskellen i opfattelsen blandt topledere og it-chefer af ny teknologis betydning for virksomheden, forklarer Claus Høyer Madsen med, at arbejdet med ny teknologi endnu ikke er med helt fremme i strategiarbejdet.

"Det bliver ofte sådan noget trial and error fra virksomhedernes side. Man får lavet en eller anden app og forsøger sig med sociale medier. Men det er ikke er koblet ind i forretningsstrategien," siger han.

I tørre tal viser undersøgelsen, at mindre end en tredjedel af virksomhederne analyserer og agerer ud fra kundegenereret information og data.

40 procent af den data, som virksomhederne faktisk anvender, er behæftet med fejl, og 58 procent af de spurgte virksomheder mener, at et fravalg af nye og innovative teknologier vil have indflydelse på, hvor succesfulde og konkurrencedygtig deres virksomheder vil være fremover.

PA Consulting Groups råd til virksomhederne lyder således, at virksomhederne bør udpege de medarbejdere, der kan hjælpe til at udnytte teknologien bedre.

"Fokuser på kundernes individuelle behov, udnyt potentialet i eksisterende data og bliv enige om, hvordan I håndterer information og data," siger Claus Høyer Madsen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse