Banedanmark brugte alt for mange it-konsulenter

Banedanmark har brugt eksterne it-konsulenter af en særlig grund. Men det var ikke i orden, mener Rigsrevisionen.

Artikel top billede

Foto: René Strandbygaard/DSB (Foto: René Strandbygaard/DSB)

Læs mere:

Banedanmark investerer en milliard i it-konsulenter

Skandale-leverandører med i it-projekt til 18 milliarder

Banedanmark har fået et rap over nallerne af Rigsrevisionen, fordi myndigheden har brugt it-konsulenter hovedløst.

Det fremgår af Rigsrevisionens netop udkomne rapport om statsregnskabet for 2010.

"Rigsrevisionen konstaterede tilfælde af, at Banedanmark ikke havde udvist tilstrækkelig sparsommelighed ved køb af konsulentydelser på it-området," skriver revisionen.

Således har Rigsrevisionen særligt bidt mærke i "at der over lange perioder blev benyttet faste konsulenter i it-afdelingen, der på fuld tid varetog opgaver vedrørende generel projektledelse, analyseopgaver." 

Til sit forsvar fortæller Banedanmark i beretningen, at brugen af faste konsulenter over længere perioder skyldtes, "at der var et vedvarende resurse- og kompetencebehov i afdelingen, som Banedanmark ikke har kunnet opfylde med den tildelte lønsum for it-afdelingen."

Men det mildner ikke Rigsrevisionen, der med sit tilbagelænede og afdramatiserende embedsmands-sprog, giver Banedanmark et rap over nallerne:

"Rigsrevisonen vurderede, at Banedanmarks forvaltning af køb af konsulentydelser på it-området ikke var tilfredsstillende," skriver Rigsrevisionen.

Faktisk er det Rigsrevisionens samlede vurdering, "at Banedanmarks forvaltning af indkøb på it-området, herunder anvendelsen af konsulenter, ikke var helt tilfredsstillende."

Banedanmark strammer op 

Rigsrevisionen anbefaler, at Banedanmark fremover "..øger ledelsesfokus på området, og at gældende politikker og regler på området efterleves i praksis."

"Rigsrevisionen anbefalede desuden, at anvendelsen af konsulentbistand fremover ikke sker som følge af manglende lønsum, men begrundes ud fra faglige, praktiske og økonomiske hensyn," skriver Rigsrevisionen.
 
Hos Banedanmark under Transportministeriet har man taget anbefalinger til efterretning og "vil følge dem".

"Banedanmark har i relation hertil oplyst, at de blandt andet har foretaget en revision af henholdsvis Banedanmarks forretningsorden og konsulentpolitik, hvor reglerne for generel kontraktindgåelse og brug af konsulenter er blevet skærpet," fremgår det af beretningen.

Nu tjekker chef konsulentkontrakter

Økonomidirektør Søren Stahlfest Møller fra Banedanmark er "ikke glad for" at læse sætningerne i Rigsrevisionens rapport.

"Vi forstår, hvad Rigsrevisionen mener, og har taget det til efterretning. Vi sætter generelt en ære i at være sparsommelige," siger han.

Økonomidirektøren forklarer, at baggrunden er, at Banedanmark havde et stigende antal it-projekter, som man havde hyret eksterne it-projektledere ind til.

Problemet er imidlertid at Banedanmark tidligere burde have søgt at fastansætte flere it-projektledere, vurderer Søren Stahlfest Møller.

"Vi har nu ansat flere it-projektledere selv, og bragt antallet af eksterne ned, men der er nogle projekter, hvor vi fortsat har eksterne it-projektledere inde," siger økonomidirektøren.

Og der er sat mere fokus på, hvornår og på hvilke kontrakter eksterne it-konsulenter hyres.

"Vi har skærpet kontrol med hvilke konsulentkontrakter, der indgås. Og så skal de skal godkendes af økonomidirektøren," fortæller økonomidirektøren.

For også i fremtiden vil Banedanmark med dets mange it-projekter skulle bruge eksterne it-konsulenter - men de skal bruges der, hvor den løsning er den rette, oplyser han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job