Efter bøvl med HTC-telefoner: Hvem bærer skylden?

ComputerViews: Er det leverandøren, it-chefen eller brugeren selv, der bærer skylden, når nyt it-grej slet ikke virker efter hensigten?

Artikel top billede

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - Nu skrottes de

HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl

ComputerViews: Du kender det sikkert alt for godt: Dit nyindkøbte it-udstyr virker bare slet ikke, som du havde regnet med.

Kast din it-gadget hårdt ned i jorden. Træd på den, som var den det klammeste kryb. Spyt på den og find frem til bandeord, der kan få selv den mest hærdede gadedreng til at tabe kæben.

Gør alt hvad du kan for at få frustrationerne ud.

Og så må du konstatere, at du fortsat står med et problem: Grejet er stadig defekt, og du aner ikke hvorfor.

Spørgsmålet er naturligvis, hvor det helt præcist gik galt.

Valgte du det rigtige produkt til opgaven? Solgte leverandøren dig gyldne løfter om et reelt ubrugeligt produkt? Eller ligger problemet et helt tredje sted?

HTC telefoner virker ikke - eller gør de?

Svaret på disse og andre spørgsmål er fortsat noget uklare, efter at flere svenske it-chefer offentligt har brokket sig over defekte HTC-smartphones.

Blandt problemerne er, at telefonerne ringer op af sig selv, at de har dårlig modtagelse og batteritid - og at "Försäkringskassan" ikke har kunnet få en mail-sikkerhedsløsning til at fungere.

Der er tilsyneladende både problemer med HTC-telefoner med Android og Windows Phone.

HTC-chef Peter Frolund siger som svar på kritikken:

"Typisk er der mange gange flere indgangsvinkler til, hvad årsagerne er. Det kan skyldes telefonen, det kan skyldes netværket, og det kan skyldes særlige løsninger, der er valgt af den pågældende virksomhed."

"Det kan være flere forskellige ting, som ligger uden for det, der har med os og vores telefoner at gør," siger han.

Hvem har ansvaret?

Mens HTC's svar på kritikken ikke bringer os noget svar på, hvad problemerne skyldes, er det et interessant spørgsmål, om problemerne i virkeligheden slet ikke skyldes HTC's produkter, men derimod noget helt andet.

Er det it-chefen, der har indkøbt det forkerte produkt til opgaven? Er det HTC, der burde have vidst og advaret om, at produktet ikke ville kunne fungere i det pågældende setup?

Er det måske snarere operatøren eller en tredjeparts software-leverandør, der er årsagen til problemerne. Eller er det brugerne af telefonerne, der ikke bruger dem korrekt?

Altid it-chefen

Spørgsmålet er imidlertid også, om det i virkeligheden ikke altid er it-chefen, der ultimativt har ansvaret, når en it-løsning fejler? I hvert fald er det i sidste ende ham/hende, der risikerer at få en fyreseddel.

Vejen til de bedste it-investeringer indebærer blandt andet grundige behovsanalyser, research i forhold til de tilgængelige produkter på markedet, kravsspecifikationer og en kontrakt med leverandøren, der giver it-chefen de nødvendige våben, hvis løsningen alligevel skulle fejle.

Om de ting var på plads i HTC-sagen, kan vi som udenforstående kun gisne om.

Det er til gengæld ret åbenlyst, at de burde være det.

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - Nu skrottes de

HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse