CSC: Derfor kan vi nu blive enige med de ansatte

It-giganten CSC er "tæt på enighed" med fagforbund efter juleforhandlinger. Se her, hvad der er blevet anderledes i den ellers så konflikt-ramte virksomhed.

Artikel top billede

Arkivfoto. Den 1. juni 2011 indledte Prosa en strejke efter måneders lockout fra CSC under konflikten mellem parterne. Her er det Retortvej i Valby.

Læs også:

Forbund og CSC tæt på aftale - Én ting mangler dog

CSC's nye topchef: Jeg er en problemknuser
 
"Vi er tæt på at nå til enighed med vores foreninger. Vi har det sidste, afsluttende møde med dem i denne uge, hvor vi regner med, at alt det sidste falder på plads."
 
Sådan siger director og forhandler hos CSC, Lene Christensen, om de pågående overenskomstforhandlinger med Prosa og den såkaldte akademikerklub, som samlet repræsenterer omkring 500 CSC-ansatte.  

Hun ønsker, ligesom fagforbundene, ikke at kommentere indholdet af aftalen med henholdsvis Prosa og de akademiske fagforbund bestående primært af Dansk Magisterforening og ingeniørernes fagforbund, IDA.
 
"Nej, vi vil ikke fortælle noget om indholdet, før vi har en endelig aftale. Det har vi aftalt med vores foreninger," siger Lene Christensen. 
 
Vil skåne kunderne
CSC's forhandlinger med fagforbundene er ført uden for de traditionelle, obligatoriske overenskomstforhandlinger, som skal i gang mellem arbejdsmarkedets parter i løbet af foråret.
 
Ved at have aftalerne på plads før tid kan CSC angiveligt holde sig uden for en eventuel konflikt som følge af det større spil mellem arbejdsmarkedets parter.
 
Samtidig menes hverken CSC eller fagforbundene at kunne bære yderligere påvirkninger af kundernes it-systemer. Især den offentlige kunde Skat var hårdt ramt efter den mere end fire måneder lange konflikt mellem Prosa og CSC i foråret 2011.
 
Hos CSC har Lene Christensen ikke nogen kommentarer til betydningen af, at virksomheden haler overenskomstaftalerne i land før tid.
 
"Men det betyder selvfølgelig noget for os, at vi har været i stand til at få en aftale med vores foreninger af frivillighedens vej, og at vi ikke skal igennem andre former for forhandlinger senere hen. Det er vi glade for," siger Lene Christensen til Computerworld.  
 
Roser villighed til forhandling
Det nuværende resultat kommer efter lidt mere end en måneds forhandlinger. Det var fra starten et krav fra CSC, at en aftale skulle være på plads senest til jul.

Ellers blev bordet ryddet og nye krav lagt frem efter nytår. Til gengæld lagde CSC op til krav, der var markant lempeligere end den HK-overenskomst, som blev resultater af konflikten med Prosa. 
 
"Vi er selvfølgelig glade for, at det er lykkedes at komme så tæt på, som vi er nu. Vi er glade for, at foreningerne har ønsket at tage imod vores opfordring til at prøve at finde en løsning," siger Lene Christensen.

Det er jo et lidt anderledes forløb end sidste gang, I var i forhandling med forbundene. Hvad er anderledes nu?
 
"Jeg kan ikke sige, hvad der er anderledes nu. Vi havde jo de gamle krav, da vi oprindeligt forhandlede med Prosa, til, at vi ville have nogle indrømmelser på nogle områder, så vi kunne komme på markedsvilkår. Og der har de foreninger, vi taler med i øjeblikket, været så venlige at diskutere med os."

"Ikke at nogen af parterne nødvendigvis har fået det, som de ville, men vi har været i stand til at diskutere på de områder, som var vigtige for virksomheden," siger Lene Christensen.
 
Hun fortæller, at CSC forventer at have de endelige aftaler på plads med forbundene sidst på ugen. Efterfølgende skal aftalerne godkendes endeligt af medarbejderklubbernes medlemmer.
 
Indtil da vil hun ikke kommentere det konkrete indhold af de nye overenskomster, som kommer til at omfatte omkring en fjerdedel af it-gigantens ansatte.

Læs også:

Her er CSC's katastrofale år

Forbund og CSC tæt på aftale - Én ting mangler dog

CSC's nye topchef: Jeg er en problemknuser

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S