Danske Bank ramt af nyt IT-nedbrud

Danske Bank og BG Bank har siden tirsdag aften haft nedbrud på alle selvbetjeningssystemer og kontantautomater. Også Danske Bank og BG Banks interne systemer er ramt af "generel ustabil drift". Der er endnu intet gæt på, hvad fejlen skyldes, og hvornår systerne er tilbage i normal drift.

Siden tirsdag aften har alle selvbetjeningssystemer og kontantautomater i Danske Bank og BG Bank være nede.

Det betyder, at ingen kan hæve penge i automaterne, og at kunderne ikke kan benytte netbank.

Også kunder, der møder op i filialerne, kan have svært ved at få betjening. Kunderne kan dog hæve penge i banken, selv om de interne systemer er ramt af ustabil drift, hedder det i en kortfattet meddelelse på Danske Banks hjemmeside.

Indtil videre kan ingen forklare, hvorfor systemerne er nede, og der er heller ingen gisninger om hvornår de kommer op igen.

Skyldes "teknisk problem"

I en mail til kunderne omtaler Danske Bank årsagen til nedbruddet som et ikke nærmere specificeret, "teknisk problem".

Danske Bank blev tidligere i år hårdt ramt af fejl i IT-systemerne. I marts var så godt som alle bankens IT-systemer ude af drift i mere end en uge, så bankens kunder ikke kunne få adgang til deres konti eller få udbetalt løn.

PBS og andre banker gik dengang ind og udbetalte løn til 75.000 14-dagslønnede danskere, hvis løn var strandet i Danske Banks systemer.

Nationalbanken måtte også give Danmarks største bank en hjælpende hånd og tilførte banksektoren fem milliarder kroner i frisk likviditet for at sikre, at bankens kunder blev holdt skadefri.

Danske Bank udbetalte efterfølgende mellem 40 og 50 millioner kroner i erstatning til kunder, der led tab på grund af nedbruddet. Danske Bank sendte regningen videre til IBM, som har leveret systemerne til banken.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra banken.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S