Standard-CRM er en udsigtsløs investering

Små og mellemstore virksomheder vil hellere udvikle deres eget kundestyrings-værktøj end investere i en standard CRM-løsning, viser en rapport, som PLS-Rambøll har udarbejdet for Microsoft. Udsigten til ikke at kunne hive CRM-investeringerne hjem på få år afskrækker mange potentielle kunder.

Det står skidt til med salget af kundestyringsværktøjer fra de etablerede CRM-leverandører.

De danske virksomheder vil hellere udvikle deres eget CRM-system end at binde an med en stor og udsigtsløs investering i et standard CRM-system fra de etablerede leverandører.

Det viser rapporten CRM i Danmark 2003 - potentialer og barrierer, som PLS Rambøll har udarbejdet for Microsoft. Rapporten bygger på en undersøgelse af 1083 virksomheder, primært små og mellemstore med mellem 20 og 500 ansatte.

For lange investeringer

Konkret benytter næsten en tredjedel af alle virksomheder med mindst 20 ansatte et CRM-system, men kun 12 procent har et leverandørudviklet CRM-system.

Resten har et hjemmeudviklet kundestyrings-system, hvilke ifølge underdirektør i PLS-Rambøll, Søren Brøndum er en direkte konsekvens af, at der går for lang tid, inden en investering i et standard CRM-system er tjent hjem igen.

- Så længe CRM-investeringerne ikke kan tjenes hjem på omkring to år, vil mange selskaber vælge at udvikle deres eget CRM-system, siger Søren Brøndum.

15 procent af de udspurgte virksomheder oplyser, at der går fem år eller derover, inden deres CRM-system har tjent sig selv ind. 26 procent siger mellem to og tre år, 21 procent mellem tre og fire år. Og det er ifølge Søren Brøndum især afskrækkende for de små og mellemstore kunder, som CRM-leverandørerne kæmper om at få fat i.

- Kunderne er ikke til investeringer, der rækker langt ind i fremtiden. De efterspørger systemer, der er nemme at implementere og som kan integreres med deres eksisterende it-systemer som mailprogrammer og kalenderfunktioner, siger Brøndum.

Plads til vækst

Han tror ikke, at der kommer den samme bølge i salget af kundestyrings-systemer, som vi har set med salget af økonomisystemer, hvor de etablerede leverandører har taget en stor bid af kagen og konsolideringen i branchen har været voldsom.

- Vi har set vækstrater på omkring 10 procent om året de seneste tre år, og den tendens vil fortsætte for CRM-leverandørerne. Hvis det tal skal vokse nævneværdigt, er det nødvendigt med CRM-systemer, der lever op til kundernes krav om en hurtig indtjening, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere