Telia: Flatrate skal vinde fastnetkunder

Telia udfordrer nu TDC ved at lancere en fast pris, flatrate, på fastnet-telefoni. Begrænsningerne er dog mange: Prisen inkluderer kun telefoni til andre fastnettelefoner, og gælder kun mellem klokken 18 og 8 på hverdage samt i weekender. Alligevel er det en god idé, vurderer en teleanalytiker.

Telefoni til fast pris, ligesom det er kendt fra bredbånd, skal give Telia et comeback på det danske marked for fastnettelefoni, hvor Telia længe har haft droslet ned på markedsføringen.

Telias nye abonnement koster 149 kroner for en måned, 30 kroner mere end TDC tager for et almindeligt fastnetabonnement.

For de 30 kroner kan kunderne så ringe, alt hvad de lyster, til fastnettelefoner i tidsrummet fra klokken 18 til klokken 8 på hverdage, samt hele weekenden.

Ringer man uden for det tidsrum, til mobiltelefoner, til 70- og 90-numre eller til internet koster det Telias almindelige minuttakst.

Telia begrænser også de inkluderede samtaler til en times længde. Knevrer kunderne længere, skal de betale minuttakst. Men kunderne kan bare ringe op igen. Begrænsningen skal forhindre misbrug, hvor kunderne for eksempel bruger telefonen som baby-alarm, når de besøger naboerne.

- Vi fik lavet en markedsundersøgelse tidligere i år, og den viste, at kunderne vil have enkle produkter. De vil ikke betale for et abonnement, som de ikke får noget for, siger direktøren for Telia Networks, Peter Bredgaard, trods de mange begræsninger.

Han ser det nye fastpris-abonnement som en udfordring til TDC?s markedsandel på 85 procent af den danske fastnettelefoni. Peter Bredgaard vil dog ikke ud med, hvilke forventninger selskabet har til antallet af kunder, der melder sig under flatrate-fanen.

Torben Rune, direktør for telekonsulentfirmaet Netplan, forventer, at der vil være danskere med interesse i Telias nye fastpris-produkt.

- Især mennesker, der i forvejen kun ringer om aftenen, fordi det er billigst, vil være interesserede i det her. Men med de begrænsninger, Telia har lagt på produktet, begrænser selskabet også udsnittet af potentielle kunder, siger Torben Rune.

- Når der kommer en model, hvor der er flatrate hele døgnet, vil der være mange kunder til det her, og det er herligt, at Telia går ud og prøver det af, tilføjer han.

Tele2 tilbyder i forvejen et abonnement, hvor kunderne kan ringe, alt hvad de orker om søndagen, uden at betale ekstra. TDC tilbyder i stedet pakkeløsninger, hvor abonnementet er bundet sammen med et vist antal samtaleminutter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S