Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Politi skal indtaste 12.000 sager manuelt efter Polsag

Polsag-stoppet kommer til at give Rigspolitiet ømme fingre. 12.000 politisager oprettet i Polsag kan nemlig ikke overføres til det gamle it-system, men skal indtastes manuelt.

Læs også:

Sådan reagerer plagede politifolk på Polsag-skrotning

Betjente: Så galt står det til med vores it-system

Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag

De bornholmske politibetjentes vej væk fra det skandaleramte Polsag og tilbage til 80'er systemet Polsas bliver ikke problemfri.

Alle sager, som personalet har oprettet i det nye it-system kan nemlig ikke tilbageføres til det gamle Polsas maskinelt.

I stedet skal alle sager fra slutningen december 2010 til en hemmelig dato tastes manuelt ind i systemet.

Det fortæller Henrik Schwarz, der er tillidsmand og formand for Bornholms Politiforening.

"Alt, hvad vi har oprettet af sager med Polsag fra 15. december 2010 frem til vi lukker ned om kort tid, skal opdateres manuelt i Polsas," siger Henrik Schwarz.

Polsag er leveret af CSC og bygget på Scanjours Captia, men er i flere omgange blevet forsinket og fordyret. Forleden sagde justitsministeren stop og kaldte sagen en skandale.

12.000 sager og 35.000 dokumenter

De politiansatte i Bornholms Politikreds er sammen med Rigspolitiet i fuld gang med at udarbejde en plan for, hvordan de kommer tilbage på politiets gamle it-system, Polsas.

Derfor havde de tirsdag besøg af Rigspolitiets Koncern IT på øen.

Henrik Schwarz fortæller, at den endelige dato for overgangen til Polsas er fastsat, men fordi alle medarbejdere i en række afdelinger først skal informeres af ledelsen, er datoen endnu ikke offentliggjort.

Henrik Schwarz vurderer, at der i perioden med Polsag er oprettet omkring 12.000 sager, som er fordelt på omkring 35.000 dokumenter.

Tekstindholdet og sideantallet af de forskellige dokumenter svinger ifølge Henrik Schwarz meget.

Derfor vil nogle sager kun tage få minutter at taste ind manuelt, mens andre vil kræve noget længere tid.

Samtidig skal fotomapper og lignende fra Polsag printes ud og arkiveres som papirsager, sådan som resten af landets politikredse hele tiden har gjort.

Ingen tilbage-knap

Beslutningen om at taste alle sager ind manuelt er følgen af, at det aldrig har været tanken, at sagerne i Polsag skulle kunne føres tilbage til det bedagede it-system Polsas.

"Den knap som skulle kunne tilbageføre tingene har man jo aldrig udviklet, for i det øjeblik man udvikler sådan en knap, har man jo også sagt, at man ikke har 100 procent tiltro til den nye løsning," siger Henrik Schwarz.

Han fortæller at valget derfor har stået mellem at få udviklet en måde at overføre sagerne på elektronisk og at betale mandetimerne for at få sagerne tastet ind manuelt.

"Og der er mandetimerne billigere. Det ville ganske enkelt være alt for dyrt at begynde at udvikle et program, der kan overføre de her ting," siger Henrik Schwarz.

Og selvom det bliver besværligt, mener han, at det er den rigtige beslutning at taste sagerne ind manuelt.

"Jeg tror, at det er den rigtige beslutning. Vi skal bare have opdateret de her sager og i gang med vores dagligdag igen," siger Henrik Schwarz.

Han fortæller, at det bliver medarbejdere hos Politiets Koncern IT, som skal hjælpe de bornholmske politiansatte med den praktiske opgave.

Læs også:

Sådan reagerer plagede politifolk på Polsag-skrotning

Betjente: Så galt står det til med vores it-system

Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag

Så mange årsværk vil indtastningen koste

Ifølge Henrik Schwarz havde de bornholmske politiansatte håbet på at kunne overgå det til det gamle system med det samme.

Men det er ikke muligt, fordi personalet inden overgangen skal have styr på de mange sager der er oprettet i Polsag.

Alligevel forventer han, at personalet kan være tilbage på Polsas indenfor et tidsrum, der skal tælles i uger frem for måneder.

Men de fleste af de nyere sager fra Polsag kommer først med over på det gamle Polsas efterfølgende.

Han fortæller, at opgaven med at indtaste sagerne i det gamle system er estimeret til at kræve to årsværk.

Vil tage flere måneder

"Der går en uge, før vi begynder at indtaste alle de her ting. Og alt efter, hvor meget personale vi kan få, så går der x antal måneder," siger han.

Han fortæller, at der nu skal laves en hundrede procent koordineret plan for overførslerne af sagerne.

"Vi skal jo sikre os at alle, alle oplysninger kommer med. Der må intet gå tabt," siger han.

Derfor har personalet brug for en uges tid til at vænne sig til det gamle system igen inden de manuelle indtastninger begynder.

Koncern IT til tasterne

Han fortæller, at betjentene og resten af personalet ikke kommer til at foretage nogen opdateringer af Polsag når, de går tilbage på Polsas.

Alle nye sager skal oprettes i det gamle Polsas system, og kun hvis der sker nyt i sager fra Polsag-tiden, skal betjentene indtaste informationerne fra Polsag.

Resten af sagerne er det meningen at folkene i Rigspolitiets Koncern-IT skal taste ind.

"Vi kommer selv til at tage en lille del af det. Og her skal vi passe på, at der ikke kommer til at ske dobbelt indberetninger. Vi kan jo ikke have, at en mand er sigtet for det samme to gange i kriminalregisteret, " siger han.

Henrik Schwarz har ikke noget bud på, hvornår der endegyldigt bliver slukket for Polsag-serverne.

Men det er helt sikkert, at der vil foregå adskillige kontroller af, at al materiale er kommet med, vurderer han.

Læs også:

Sådan reagerer plagede politifolk på Polsag-skrotning

Betjente: Så galt står det til med vores it-system

Minister: Derfor trækker vi stikket på Polsag




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Efter fem år med KMD: Banedanmark søger it-leverandør til kæmpeordre på 170 millioner kroner
Banedanmark søger it-leverandør, der skal stå for driften af alle organisationens administrative it-systemer, når KMD’s nuværende kæmpe-kontrakt udløber.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.