Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Sådan sælger du dig bedst muligt i dit netværk

Især jobsøgning via sociale netværk kræver en vis takt og tone. Læs her en række gode råd til at fremstå professionelt, når du netværker.

Computerworld News Service: Chefer, der gerne vil undersøge jobmulighederne uden for deres nuværende virksomhed, har ofte i første omgang brug for råd om takt og tone i jobsøgningen.

Særligt fordi internettets umiddelbarhed og åbenhed i denne sammenhæng let kan skabe en prekær situation.

Så hvordan undgår man at dumme sig og alligevel anvende sociale netværk i sin jobsøgning?

Forarbejde

En god tommelfingerregel: Hvis du opdager, at du tøver, før du klikker på send-knappen, så stop op og overvej, hvad du er i gang med.

Det kan beskytte dit omdømme, hvis du starter med at gøre et passende forarbejde med hensyn til dit netværk.

Organiser dine kontakter efter tillidsniveau.

Lad os antage, at du har besluttet, at det er på tide at finde et nyt job, og du gerne vil begynde at kontakte folk i dit netværk.

I det tilfælde bør du inddele dine kontakter ud fra tillidsniveau og begynde med at kontakte de, du har bedst tillid til.

Det kan være en god idé at justere tonen i samtalen fra "Få mig væk herfra!" til "Jeg søger større udfordringer, end hvad min nuværende arbejdsgiver tilbyder" alt efter din relation til den givne kontakt.

Vær aldrig nedsættende

Tal aldrig nedsættende om kolleger eller chefer.

Det er aldrig acceptabelt at rakke ned på sin aktuelle arbejdsgiver overfor professionelle kontakter. Alt for mange netværkssamtaler starter med "Det her er selvfølgelig fortroligt, men den-og-den sagde..."

Det kan måske være fristende at sladre, men husk på at verden er lille. Der er en alt for høj sandsynlighed for, at det på den ene eller anden måde får negative konsekvenser for dig selv, hvis du smider om dig med negative holdninger.

Sådan gør du

Vær direkte

Vær direkte i dine anmodninger om hjælp.

Jobsøgende er ofte for tilbageholdende i forhold til at spørge om hjælp.

Det nytter ikke noget bare at bede folk om at holde dig i tankerne.

De fleste af os har 1.000 mennesker, vi har lovet at holde i tankerne, men som vi har glemt alt om.

Man siger selvfølgelig den slags med gode hensigter, men det er for passivt til at være effektivt.

Det er en naturlig del af at være menneske, at man gerne vil hjælpe, når nogen har brug for hjælp, og man husker som regel ganske tydeligt, når man har været i stand til at give folk en effektiv håndsrækning.

Gør det derfor let for andre at hjælpe dig.

Forestil dig, at du kontakter en af dine tidligere chefer, som du fortæller, at du er blevet afskediget fra din nuværende arbejdsplads på grund af besparelser.

Alt efter hvordan du griber det an, kan denne chef stå tilbage med to meget forskellige tolkninger af en sådan samtale:

1) "Jeg fik en opringning fra Jens i dag. Han er blevet fyret. [Suk] Der er så mange, der bliver fyret i denne tid. Verdensøkonomien er i en elendig forfatning."

Eller 2) "Jeg fik en opringning fra Jens i dag. Han er blevet fyret. Han bad mig om navnene på tre gode virksomheder, som han kunne undersøge nærmere. Jeg nævnte X, Y og Z. Jeg er virkelig glad for, at jeg kunne hjælpe ham."

Hvilken samtale ville du selv bedst kunne huske?

Den opgivende eller den handlingsorienterede og positive?

Hurtige handlinger

Lav en liste af hurtige handlinger, der kan fremme din jobsøgning på taktiske og pragmatiske måder.

Når du beder dine kontakter om hjælp ved at give dem korte, overskuelige opgaver, udviser du respekt overfor andre folks tid og øger chancerne for et positivt resultat.

Vær til stede på nettet. Udnyt værktøjer såsom LinkedIn og brug dine statusopdateringer fornuftigt.

Del en artikel en gang om måneden.

To gange om måneden bør du udskifte en bog på din læseliste på Amazon. Hold øjnene åbne efter brancherelaterede begivenheder og webseminarer og giv udtryk for, at du er interesseret i at deltage, og tilmeld dig arbejdsrelaterede grupper.

Det er op til dig at sørge for, at du ikke går i glemmebogen, ved at opføre dig professionelt på nettet.

Folk læser rent faktisk opdateringerne fra deres netværk på LinkedIn. Hvad du vælger at dele på sociale netværk, kan demonstrere din indsats for at forbedre dig selv og din situation, så du fremstiller dig selv som en ledertype.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
17 punkter med plads til forbedring: Sådan øger du din lønsomhed
Mange projektorienterede virksomheder hæmmes af ikke-optimale løsninger og besværlige, manuelle processer, som forringer effektivitet, overblik og lønsomhed. Her præsenterer vi 17 typiske udfordringer – og bud på, hvordan du kan afhjælpe situationen.