Stort hul i markedet: Sådan har iværksætter bygget sin virksomhed op

Portræt: Det begyndte med en undren og en spirende skabertrang. I dag har han 25 ansatte i tre lande. Se her, hvordan it-manden Janus R. Nielsen har bygget sin virksomhed op.

Læs også: Helt tæt på NNIT-boss Per Kogut

"Der er 25 grader her, og solen skinner. Jeg har hørt, det er bidende koldt derhjemme? Det er da ikke så sjovt?"

Stemmen i telefonen fra Marbella på Spaniens sydkyst rammer et ømt punkt, for det danske sommervejr er netop, som det danske sommervejr er.

Janus Rægaard Nielsen bor i Spanien, og det er ikke først og fremmest på grund af vejret.

Da han etablerede sin første it-sikkerhedsvirksomhed i Danmark, oplevede han, at mulighederne for en iværksættervirksomhed var begrænsede.

Han så større muligheder i at flytte til Spanien, hvor lønnen til dygtige it-folk simpelthen er lavere.

Som iværksættervirksomhed er der bare ikke råd til at betale en dygtig udvikler 50.000 kroner om måneden. I Spanien slipper du med under det halve.

Hul i markedet
41-årige Janus R. Nielsen etablerede for godt 10 år siden virksomheden www.MYSecurityCenter.com sammen med to andre.

Han så et hul i markedet for sikkerhedssoftware til private forbrugere.

Han sad dengang som salgschef i CA (Computer Associates) og undrede sig, da bølgerne af virusangreb som Kournikova og I Love You skyllede ind over de sagesløse private internetbrugere.

"Rapporterne sagde, at 80 procent af pc'er i danske hjem ikke havde tilstrækkelig sikkerhed installeret. Jeg tænkte, at det åbenbart måtte være for svært og for dyrt for hr. og fru Danmark at få fat i og bruge sikkerhedssoftware. Det kunne jeg da sælge til dem," fortæller Janus R. Nielsen.

I dag har han to virksomheder.

MYSecurityCenter sælger sikkerhedsprodukter gennem aftaler med store kæder som Fona, L'Easy, Wupti og andre detail onlineforhandlere rundt om i verden.

Virksomheden beskæftiger 25 ansatte i Malaga, tre i Barcelona, tre i Stockholm og tre i Danmark.

Selve teknologien bag produkterne købes hos for eksempel Bitdefender, men brugergrænseflader, service og support leveres af MYSecurityCenter selv.

"De almindelige brugere har jo ingen anelse, om det ene eller det andet produkt er bedst til at fange virus. De har brug for en god og letforståelig brugergrænseflade og for at kunne få hurtig og kompetent support. Det er det, vi satser på," siger Janus R. Nielsen.

Sælger med stort S
MYSecurityCenter tjente penge fra starten, og det gav for fem år siden Janus R. Nielsen mulighed for at leve to år som førtidspensionist, hvor han spillede golf hver anden dag på Marbellas solbeskinnede baner.

"Jeg synes da, jeg blev ret god til at spille golf, men det kedede mig til sidst. Jeg er sælger med stort S, og jeg er god til at få ideer."

For to år siden startede han så virksomheden www.MYMobileSecurity.com, altså sikkerhed til de mobile enheder, og det marked kører lige nu som en plante på substral med antallet af smartphone-brugere som drivkraft.

Janus R. Nielsen forventer næste år en omsætning på over 12 millioner euro for MYMobileSecurity.

"Indtil nu holder vi vores budgetter, og bliver vi ved med det, skal det nok gå," siger han.

Med aftaler med 60 teleudbydere over hele Europa er hans største udfordring lige nu at skaffe investorpenge til at vokse.

"Vi er midt i den første omgang funding, så vi kan speede endnu mere op. Vi ligger i toppen af mange af de store download-portaler for anitvirus til mobiltelefoner, og vi får rigtig mange gode anmeldelser," siger han.

Cash flow-problem
Men virksomheden har et cash flow-problem, fordi pengene først kommer ind fire måneder efter, kunderne tegner abonnement på en sikkerhedsløsning til deres smartphone.

"Det tager to udviklere to måneder at lave betalingsintegrationen til en teleoperatørs backend-system. Vi har de her 60 aftaler, og vi har ikke cash til at hyre alle de udviklere, der skal til. Letland, Ukraine, Italien og Norge står bare og venter på, at vi har tid og penge til at få dem live. Derfor skal vi ud og hente kontanter."

Han mener, at de andre sikkerhedsfirmaer som Kaspersky, Symantec, Bullguard og McAffee har været langsomme i optrækket til at gå over på mobilområdet.

"Vi er begunstiget af, at vi har været first movers. Jeg synes, det er sjovt, at et lille dansk firma har fået stor succes med mobil sikkerhed. Her to år efter har vi flere end syv millioner brugere, og i øjeblikket kommer der 100.000 nye brugere til hver uge. Det er vi stolte af," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Online seminar: Automatisering i dit datacenter – deltag og se hvordan!

Den der ikke automatiserer, repeterer hver gang. Med Ansible Tower får du dokumenteret og versioneret infrastrukturen, og du får mulighed for at lave udviklings- og testmiljøer. Se hvordan du gør i praksis.

04. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere






Premium
Overblik: DXC Technology og Netcompany stormer frem som offentlig it-leverandør - Atea og Conscia taber terræn
Det offentlige Danmark bruger hvert år milliarder af kroner på it-indkøb. I løbet af 2019 tog DXC Technology og Netcompany store indhug i de offentlige it-budgetter - samtidig rykkede Atea og Conscia baglæns. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
God it-sikkerhed kræver hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab
Konsekvenserne kan være uoverskuelige, når en it-kriminel får adgang til virksomhedens systemer. Typisk kan tabet af tid, tabet af indtægter og tabet af omdømme gøres op i millioner. I dette whitepaper kan du derfor læse om fordelen ved kontinuerligt at arbejde med it-sikkerhed og sårbarheder – og hvordan du kan sikre hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab. Også uden at skulle bruge dagevis på at researche trusler og de relevante opdateringer.