Skat: Derfor sendte vi 270.000 unødvendige bil-breve

Artikel top billede

Bilejere er vandt til regninger. Men den fra sidste uge kan de krølle sammen, og lade betalingsservice om resten, siger Skat.

Læs også:
Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning

Skat afviser total-kaos i nyt nummerpladesystem

Det er et enkelt fejltastet ciffer under programmeringen af et it-system, som er årsagen til, at Skat har sendt 270.000 regninger ud til landets billister, som alligevel ville blive betalt via betalingsservice.

Det fortæller Orla Kristensen, der er kontorchef hos Skat. 

Skat tog for kort tid siden et vikarsystem for det forsinkede betalings- og opkrævningssystem Debitormotor i brug.

Vikarsystemet har Skat selv udviklet på baggrund af et eksisterende regnskabssystem, og det er en fejl i dette system, som er årsag til den kvarte million unødvendige papirbreve.

"Der er en, der har sat en markering et forkert sted under programmeringen," siger Orla Kristensen. Derfor kategoriserer han fejlen som menneskelig. 

Murphys lov

Han fortæller, at Skat bruger det midlertidige regnings- og opkrævningssystem til en lang række andre tjenester, men at det er kun ved denne ene type opkrævning, at der er blevet gjort en fejl under programmeringen.

Ifølge Orla Kristensen har fejlen skjult sig på trods af gentagne test af systemet. At fejlen har kunnet forblive uopdaget, tilskriver han Murphys lov.

"Når man laver nye interfaces, kan sådan noget ske. Selv om vi har brugt systemet i en hel måned, er det første gang, vi har brugt det til betalingsserviceaftaler, hvor de her opkrævninger skulle med," siger han.

Ikke testet godt nok

Han fortæller, at det kun er muligt at teste et vist antal records. Derfor er formodningen, at bredden af de udførte test på vikarsystemet har været for lille.

Samtidig har fejlen ifølge kontorchefen også lært Skat at holde øje med, hvad der kommer ud hos Nets, når Skat foretager store kørsler på det midlertidige system de førte par gange.

Selve fejlen består i, at Skat har sat en markering i en sektion af filen, som får Nets' system til at læse den som om, der skal udskrives papirbetalingskort. Konkret var der tale om, at en programmør havde skrevet et forkert ciffer.

"Meningen var, at systemet skulle finde alle de betalingsserviceaftaler, det overhovedet kunne, og så skrive resten på papirkort," siger Orla Kristensen.

Kommer til at give is

Kontorchefen fortæller, at Skat fandt fejlen fredag, efter at papirrobotterne for længst var færdige med at poste den kvarte million breve. Planen er nu at sende den sædvanlige betalingsserviceaftale til bilejerne.

"Og så skriver vi en note på den om, at de bare kan se bort fra det her papirindbetalingskort, de har fået," siger Orla Kristensen.

Om konsekvensen af fejlen siger han til Computerworld:

"'Der er nok en, der kommer til at give nogle store is, når han kommer tilbage fra ferie, skal vi ikke sige det sådan."

Læs også:
Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning
Skat afviser total-kaos i nyt nummerpladesystem

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S