Skat afviser total-kaos i nyt nummerplade-system

Et længe ventet digitalt motorregister hos Skat giver problemer, men ikke totalt kaos, fortæller fagdirektør bag kæmpe-projektet. Det går fremad time for time, selv om danskerne også stod i kø i dag.

Artikel top billede

Læs også:

CSC: Derfor er Skats motorsystem forsinket

Endelig: Slut med at stå i kø på motorkontoret

Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning

"Jeg har meget, meget svært ved at få øje på, at der er tale om totalt kaos, sådan som Ekstra Bladet kalder det. Vi har haft nogle problemstillinger, men at kalde det totalt kaos kan jeg ikke genkende."

Det siger fagdirektør for it-projekter hos Skat, Kristian Vengsgaard, efter at formiddagsavisen i de seneste dage har rapporteret om massive køer og problemer som følge af et nyt digitalt motorregister hos Skat.

It-systemet er længe ventet efter forsinkelser på et underliggende system fra CSC, og systemet blev onsdag endelig sat i drift med et vikar-system til betalinger og opkrævninger.

Men de første dage har som ventet givet en del problemer, som blandt andet har resulteret i køer i de fysiske skattecentre, indrømmer han. 

"Alle de ting, vi har haft problemer med i systemet i de første par dage, har sådan set virket i andre sammenhænge," siger Kristian Vengsgaard.

"Der er forhandlere, der har indregistreret biler og sat nummerplader på. Og der er også forhandlere, som af forskellige årsager har haft problemer med at gøre det," siger han.

Dermed er der ifølge fagdirektøren tale om et vekslende billede af kunder og samarbejdspartneres oplevelser af det nye system.

Forskellige slags fejl

Han fortæller, at udfordringerne er en kombination af tekniske problemer, og at fysiske nummerplader skal nå frem til forhandlere og synshaller, hvilket der har været problemer med.

Samtidig er det både tekniske fejl, menneskelige misforståelser og knas i logistikken vedrørende de rundsendte nummerplader, som opstår som følge af den store it-implementering.

"Vi er selvfølgelig ydmyge og kede af, at fejlene har været der, og at folk har stået forgæves i kø på skattecentrene," siger Kristian Vengsgaard.

Men du er villig til at skrue nummerpladerne af din egen bil i dag og prøve at se, hvad der sker, når du skal have et sæt nye plader?

"Hehe, ja, hvis jeg havde tid til at skrue nummerpladerne af, så kunne jeg da godt gøre det. Jeg ved, at der er forhandlere og synshaller, som har indregistreret rigtig mange biler i går. Og dagen i går var bedre end første dag, hvad angår køer med videre. Det går fremad time for time."

Fejl fra forskellige steder

Kristian Vengsgaard fortæller, at ikke alle fejl er hjemmehørende hos Skat, men hos nogle af samarbejdspartnerne i det indviklede set-up, som it-systemet udgør.

"Der kan ske fejl på begge sider. Men vi har et rigtig godt samarbejde og har måttet udrede nogle ting undervejs i samarbejdet," siger han.

Det er sket ved konkret at sammenligne, hvad systemet viser hos Skat og i eksempelvis et forsikringsselskab.

"Og hvem der så må rette i hvilken kode, er ikke så interessant. Det vigtige er, at vi i fællesskab får identificeret og løst problemerne så hurtigt som muligt," siger Kristian Vengsgaard.

Fortsat køer

Han fortæller, at status fredag er, at der stadig er problemer rundt omkring motorregisteret, som Skat kæmper med.

Overordnet kører omregistrering sammen med afmelding af køretøjer ret effektivt, mens nyregistreringer er mere udfordret, undtagen hos forhandlerne, hvor det kører fint.

"Så der er desværre også en masse mennesker, som kommer til at stå i kø i dag for at vente på at få behandlet deres sag," siger han.

Kan du sige noget om, hvilket bilmærke man skal vælge, hvis man skal have ny bil på søndag og have pladerne på med det samme?

"Hahaha, nej, det kan jeg ikke. Men en masse forhandlere kan sætte nummerplader på uden problemer. Og når vi er nået lidt længere frem, så er det da min klare forventning, at det vil køre hos alle forhandlere. For når det kan køre hos nogen, hvorfor skulle det så ikke kunne køre hos alle?"

Læs også:

CSC: Derfor er Skats motorsystem forsinket

Endelig: Slut med at stå i kø på motorkontoret

Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil