Softwareopdatering skaber SMS-koks hos Telenor

Telenor-kunder ramt af SMS-problemer efter en softwareopdatering.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Ny top-direktør til Telenor Danmark

Telia-kunder ramt af stort mobil-nedbrud

Telenor genvinder de tabte mobilkunder

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

En større softwareopdatering af Telenors radiomaster betyder, at kunder oplever problemer med i timevis forsinkede SMS-beskeder, og at samme besked dukker op adskillige gange i indbakken.

Telenor skriver på sin hjemmeside, at der er uregelmæssig drift i forhold til SMS'er, og at fejlretningen er i gang.

"Kunder i hele Danmark, der benytter smartphones via 3G, kan opleve, at enkelte SMS'er ikke modtages. Opdatering: Der fejltrettes fortsat. Vi vender tilbage med en opdatering senest d. 27.08 2012 kl. 15.00," skriver Telenor under driftstatus.

Stor utilfredshed

Flere kunder har allerede brokket sig højlydt, blandt andet på Facebook, hvor der er flere utilfredse statusopdateringer.  

"Okay - nu får jeg forklaring på min mega dårlige Tlf dækning- jeg har jo Telenor!!! Big mistake!!," skriver en vred Telenor-kunde.

Teleselskabet Bibob bruger Telenors net, og en Bibob-kunde har haft lidt større problemer at tænke på.

"Ahmen for hel...! BIBOB, få styr på jeres netværk. Har ligesom termin i morgen, skal jeg morse til Skejby hvis jeg går i fødsel de næste 6 timer mens jeg er alene hjemme?!," skriver kunden.

Telenor beklager problemerne

Hos Telenor beklager man problemerne.

"Jeg kan kun beklage, at det rammer nogle af vores kunder. Vi arbejder selvfølgelig på at få opdateret den her software hurtigst muligt," siger pressechef for Telenor, Peter Glüsing.

Telenor oplyser ikke, hvor mange der er ramt af problemerne, men i selskabets optik er det ikke et større driftsnedbrud.

"Det er ikke et udbredt problem, det er faktisk ganske få af vores kunder, som oplever, at de sender en SMS, der ikke når frem. Vores kundeservice er heller ikke blevet lagt ned af vrede kunder," siger Peter Glüsing.

Herudover oplyser pressechefen, at det kun er 3G-kunder, der vil bliver ramt af de udsving, der kan komme i forbindelse med opdateringen, og at det vil være løst senest fredag.

Et stort område er ramt

Telenor holder løbende kunderne opdateret på sin hjemmeside under driftstatus, men oplyser, at opdateringen af softwaren allerede er gennemført i det meste af Sjælland og Jylland.

Men indtil senest fredag må noget af København, det sydlige Jylland og Fyn stadig forberede sig på eventuelle problemer med SMS-beskederne.

Læs også:

Ny top-direktør til Telenor Danmark

Telia-kunder ramt af stort mobil-nedbrud

Telenor genvinder de tabte mobilkunder

Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S