Telia bejler til Sonofon
Selv om Sonofon i 2001 gik glip af en af de eftertragtede 3G-licenser, byder Telia Mobil sig nu til. "Ønsker nogen at bygge et 3G-net sammen med os, vil vi være voldsomt interesserede", siger Jesper Brøckner, administrerende direktør i Telia Mobil. Også TDC har skrevet sig på Sonofons balkort med en melding om, at Sonofon muligvis vil ende med at leje sig ind på TDC's 3G-net. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Lego udvikler eget spamfilter
Legetøjskoncernen Lego har valgt at udvikle sit eget spamfilter. Ifølge Legos IT-sikkerhedschef, Adser Leick, voksede antallet af mails dramatisk i sommer, og derfor var selskabet nødt til at reagere. IT-sikkerhedschefen ønsker ikke at outsource filtreringsfunktionen, fordi det vil give andre adgang til at læse med på mails. (Børsen)
Tavle-pc er aldrig slået an
Selv om tavle-pc'en blev udråbt til pc'ens arvtager af Microsoft-grundlægger Bill Gates for to år siden, er der kun solgt omkring en halv million eksemplarer hele sidste år. Analyseselskabet IDC vurderer at prisen er for høj, og at for få sprogversioner blokerer for salget. Den danske markedschef i HP, Henrik Johansson, forventer dog, at salget nok skal komme i gang. (Berlingske Tidende)
Byggeriets IT skifter strategi
Byggeriets IT, et selskab ejet af brancheorganisationen Dansk Byggeri, har skiftet strategi og satser nu på at kunne levere IT-systemer, der understøtter forretningsprocesserne hos alle virksomheder i byggeriet. Desuden har selskabet skiftet både direktion og ledelsen ud. (Erhvervsbladet)
Flere handler julegaver online
Endnu engang slår den elektroniske julehandel rekord i Danmark. Boghandlen Bog & Ides hjemmeside har 60 procent større omsætning i år end sidste december, og hardwarebutikken SHG.dk har øget omsætningen med 55 millioner kroner på de første to uger af december. I alt foretages der cirka en million dankorttransaktioner i cyberspace denne måned. Heraf er 40 procent dog betalinger for mobilminutter. (Berlingske Tidende)
Briter kan få reklamefinansieret pc
Det britiske selskab Metronomy vil forære pc'er til briter, som accepterer at få serveret tre minutters reklame for hver time, de sidder ved skærmen. To millioner pc'er bliver udloddet efter først-til-mølle-princippet, og pc'en fungerer kun, hvis brugeren installerer ny software hver måned, der sørger for at opdatere reklamerne. Samtidig skal brugeren før modtagelsen udfylde et spørgeskema, der gør det lettere at målrette reklamerne. (Berlingske Tidende)