CSC praler med danske kunder for globale investorer

It-giganten CSC fremhæver flere offentlige og private virksomheder fra Danmark som særligt vigtige kunder på globalt plan.

Artikel top billede

Læs også:

Topchef: Sådan skal CSC Danmark komme på sporet igen

Hvad har U.S. Department of Homeland Security og Politiet til fælles med Region Nordjylland, Coca-Cola og Toyota?

Det er brands, som it-giganten CSC's topledelse tilsyneladende er særlig glad for at have som kunder i butikken.

I hvert fald er de danske offentlige myndigheders logoer, sammen med flere private firmaer fra Danmark, fremhævet på den liste over kunder, som CSC fremviste overfor aktionærerne på investordagen i sidste uge.

Her fremlagde topchef Mike Lawrie, der har siddet fem måneder i chefstolen, en omfattende omstruktureringsplan for firmaet, som skal hæve udbyttet af investorernes aktier fra under fire kroner til mere end 30 kroner per styk på tre til fem år. 

Topchefen fortalte, at firmaet har mere end 2.500 kunder og er repræsenteret i mere end 70 lande verden rundt.

Antallet af medarbejdere er næsten 100.000, og 25 procent af overskuddet kommer fra Europa, hvor 23 procent af medarbejderne er ansat.

Danske logoer på listen

"I kan se bredden af de markeder, vi opererer i. Finans, sundhed, forskellig produktion og vores offenlige sektor. Rigtig fantastiske kunder på global plan. Disse nøglesamarbejder, vi har, er et virkelig vigtigt aktiv for firmaet," sagde han.

På topchefens Powerpoint-præsentation var Region Nordjylland og Københavns Kommune sammen med en række andre internationale kunder fremhævet i kategorien sundheds-it.

Inden for den finansielle kundegruppe havde den amerikanske topchef for CSC også valgt en dansk virksomhed som repræsentant for kundeporteføljen, hvor forsikringsselskabet Trygs logo tonede frem sammen med en række andre internationale finansielle virksomheder.

Også det Bjerringbro-baserede Grundfos var på listen over vigtige kunder hos CSC, som optrådte i produktions-kategorien på it-leverandørens liste.

Store skænderier

Imidlertid er det de offentlige kunder som fylder allermest hos CSC i Danmark, hvor en lang række myndigheder har vitale systemer hos it-giganten, der længe har haft kæmpe digitaliseringsprojekter for staten.  

Noget, der jævnligt er anledning til disputer mellem parterne, hvor især Skat og Politiet har været mest omtalt i den senere tid. 

For blot et års tid siden røg Skat og CSC læsterligt i totterne på hinanden over det forsinkede og fordyrede it-projekt, Debitormotor, som kulminerede, da Skat anklagede CSC for bevidst at føre myndigheden bag lyset i forhold til projektets reelle status.

En sag der tilsyneladende var så alvorlig, at CSC's globale topledelse fik lagt den frem for sig på chefbordet.

Kort efter stoppede den danske topchef Carsten Lind hos CSC, og blev afløst af John Walsh.   

Fremhæver Skat og Politiet 

Kontroversen med Skat har tilsyneladende ikke fået konsekvenser for forholdet mellem parterne. 

Skats logo optræder i al fald på den liste over særligt fremhævede kunder, som den amerikandske topchef fremviste for aktionærerne.

Som nævnt sammen med Politiet, som i februar skrottede det skandaleramte Polsag, som endte med at koste skatteyderne 535 millioner kroner og CSC en kompensation på 40 millioner kroner.

Læs også:

Topchef: Sådan skal CSC Danmark komme på sporet igen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S