CSC's USA-top rodet ind i beskidt opgør med Skat

CSC's topledelse i USA kigger danske CSC-folk over skulderen i projekt til Skat, der er ramt af forsinkelse og grove beskyldninger.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Striden mellem CSC og Skat, der beskylder it-giganten for bevidst at have ført myndigheden bag lyset i en sag om et forsinket opkrævningssystem, involverer nu CSC's globale topledelse.

Det fortæller selskabets nordiske chef for det offentlige område, Jens Schmidt. 

"Jeg kan sige, at det her projekt har CSC's øverste ledelsesbevågenhed. Og det er altså ikke i Danmark, men i USA. Og også fra CSC's øverste ledelse er der stærkt fokus på, at CSC i Danmark over for Skat leverer i god kvalitet og på en måde, som CSC kan stå inde for," siger han. 

Topledelsens interesse for Skats strid med den danske afdeling skyldes formentlig, at CSC også andre steder i verden til langt højere ordrepriser har problemer med offentlige kunders tilfredshed.  

I Storbritaninen havde CSC i forbindelse med et 16 milliarder kroner dyrt it-system til sygehuse problemer med at overholde deadlines.

En sag, som netop har betydet, at CSC har tilbagebetalt 1,5 milliarder kroner i forbindelse med det forsinkede EPJ-projekt, der har ni år på bagen. 

Ifølge The Register er det ikke blot den britiske sundhedsmyndighed, der presser firmaet. Også CSC's aktionærer har lagt sag an mod firmaet for ikke at tage hånd om sagen i tide.  

Dansk CSC-boss: Positiv opmærksomhed
Ifølge Jens Schmidt har CSC et globalt delivery assurance system, hvor firmaet sender den hjælp, der er nødvendig, hvis der opstår forsinkelser eller andre problemer lokalt. 

Systemet sender den hjælp og sikrer den bevågenhed, der skal til for, at CSC's kunder bliver behandlet professionelt og på en tilfredsstillende måde for kunderne, forklarer han.  

"Jeg opfatter det egentlig som positivt at få den opmærksomhed om projektet. Det er ikke kun opmærksomhed, men også hjælp."

Det er ikke kun i forbindelse med det forsinkede it-system til Skat, at CSC's internatonale topledelse har måttet bruge tid og kræfter på datterselskabet i Danmark.

Også sagen om regnskabsmanipulation for knap en halv milliard kroner i Danmark har krævet CSC-toppens deltagelse i de danske forhold.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS