Telefirmaer taget med bukserne nede: Anede intet om CPR-huller

Danske telefirmaer erkender, at de intet kendte til de nye CPR-huller. Alligevel er CPR-validering stadig en sikker løsning, mener de.

Artikel top billede

Læs også:
Stort sikkerhedshul: Så nemt kan man stjæle dit cpr-nummer

Nye CPR-huller betyder, at ondsindede personer blot skal bruge 30 sekunder på at få adgang til andre personernes identitet gennem virksomheden OK-Mobil's bestillingsportal, der leveres af Telenor.

Samtidig er det stadig muligt at trække cpr-numre ud af Telenors egen bestillingsportal. I dag tager det to dage, i stedet for fem minutter som oplevet i maj.

Telenor erkender, at virksomheden ikke kendte til hullerne, og vil inden årsskiftet sørge for at lukke sikkerhedsbristerne.

Det betyder, at der er frit spil, indtil en løsning er på plads.

Hos virksomheden Oister var det indtil mandag muligt at trække alle CPR-numre ud for specificeret dato. Virksomheden har nu lukket hullet.

Begge virksomheder ser ingen problemer i fremadrettet at benytte sig af cpr-registeret som valideringsform.

Telenor vil implementere nye sikkerhedstiltag

Hos Telenor blev to specifikke huller fremhævet.

Virksomheden vil nu rette fejlen ved at implementere nye sikkerheds tiltag.

"Vi vil inden årsskiftet implementere et initiativ, som vil forhøje niveauet af sikkerhed på vores hjemmesider," siger Nicholai Kramer Pfeiffer, der er juridisk direktør i Telenor.

Det er dog endnu uvist, hvordan en eventuel løsning vil blive implementeret hos Telenor.

"Vi kigger på flere forskellige muligheder for at hæve sikkerhedsniveauet, herunder forlængelse af time-out tid på validering af fødselsdato samt NemID og captcha tiltag," siger Nicholai Kramer Pfeiffer.

Oister lukker hullet prompte

Oister lukkede oprindeligt hullet tilbage i maj.

Alligevel var det muligt for Søren Louv-Jansen at skaffe sig adgang til store mænger af cpr-numre på intetanende danskere. Det kan du læse mere om her.

"På grund af en opdatering af vores systemplatform sprang hullet op igen omkring 4. oktober," fortæller Oisters Direktør, Jesper Bennike.

Efter Computerworlds henvendelse er fejlen nu lukket.

"Vi lukkede naturligvis hullet med det samme. Jeg kan personligt garantere, at det ikke sker igen," lover Jesper Bennike.

CPR-validering er fortsat det foretrukne valg

Både Telenor og Oister ser ingen problemer i fremadrettet at benytte sig af cpr-registeret som valideringsform.

"Vi har vurderet, at sikkerheden var, og er tilfredsstillende," siger Nicholai Kramer Pfeiffer, der er juridisk direktør i Telenor.

Det er en holdning, som Oister deler.

"Det er det eneste rigtige, både for vores forretning og for kundens sikkerhed. Der er dybest set ikke huller i det system," siger Jesper Bennike.

Læs også:
Stort sikkerhedshul: Så nemt kan man stjæle dit cpr-nummer

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sagsbehandler til Digital og Operativ Transformation i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Sydjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S