Orange klar med walkie-talkie-telefoner

Det franske teleselskab Orange lancerer en ny tjeneste i Europa til marts, der gør det muligt at bruge mobilen som walkie-talkie. Orange har store forventninger til tjenesten - Talk Now - og forventer over en million brugere et år efter udrulning.

Det franskejede teleselskab Orange tilbyder som det første i Europa mobilkunder push-to-talk-tjenester, der blandt andet gør det muligt at bruge mobilen som en gammeldags walkie-talkie. Orange kalder tjenesten Talk Now.

Talk Now lanceres til marts i England og Frankrig. Derefter rulles tjenesten ud i otte andre europæiske lande, heriblandt Danmark, inden udgangen af året.

Orange forventer, at mindst en million europæerne tager den nye tjeneste til sig i løbet af det første år.

Tryk-og-tal

Ideen bag Talk Now er, at brugeren trykker på en knap på telefonen, indtaler en besked, og sender den.

Man skal altså ikke indtaste et telefonnummer eller skrive en lang tekstbesked, og forbindelsen oprettes med det samme som på en walkie-talkie.

Brugeren kan også se, hvilke af kontaktpersonerne der er klar til samtale, og hvem der er optaget. Altså er der tale om en form for instant messaging på mobilen, der minder om eksempelvis MSN Messenger og ICQ på nettet.

Frem for alt er det muligt at sende talebeskeder til flere kontaktpersoner på én gang, ligesom det er tilfældet i private radionetværk, som eksempelvis politiet og taxaselskaber benytter.

Ulempen er, at der er tale om envejskommunikation, så man pænt må holde sin mund, indtil samtalepartneren har talt ud.

Kører over nettet

Teknikken bag push-to-talk-tjenesterne er relativt ny. Samtalerne føres ikke igennem den sædvanlige GSM-forbindelse, men ved hjælp af datateknologien GPRS, som har den fordel, at brugerne altid er online.

Der er således tale om en form for IP-telefoni (VoIP, Voice over Internet Protocol). Derfor koster det heller ikke almindelig samtaletakst, men derimod datatekst. Det betyder, at man ikke skal betale opkaldsafgift, der er en stor post på de fleste kunders mobilregning.

Orange satser i starten primært på at lande større internationale virksomheder som kunder.

- Men vi ser også en stor efterspørgsel fra erhvervsgrupper som blikkenslagere og elektrikere, siger Stuart Jackson, talsmand for Orange.

Derudover kan walkie-talkie-metoden bruges af flådeejere, eksempelvis taxa- og lastbilvognmænd.

Skidt forretningsmodel

Teleanalytikeren John Strand ser dog ikke det store forretningsmæssige perspektiv i push-to-talk-teknologien.

- I mine øjne er der tale om en teknologi, der er opfundet af teknologileverandører for at sælge flere produkter. Det eneste argument for push-to-talk er prisen, siger han.

John Strand mener, at der er flere praktiske problemer forbundet med teknologien.

- Eksempelvis skal operatørerne gøre nettene klar til tjenesten, og det bliver vanskeligt at få dem til at fungere på tværs af deres net, så det i realiteten kun bliver kontakter med samme mobiloperatør, man kan snakke med, siger han.

Han henviser også til, at der skal udvikles nye mobiltelefoner og andet udstyr til teknologien.

Ved lanceringen bliver Talk Now-tjenesten kun tilgængelig på Oranges Treo 600-mobiltelefon, men det franske mobilselskab forventer, at der kommer flere telefoner til i løbet af året.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere