Skal man fyre it-chefen for et elendigt it-projekt?

Alt for mange it-projekter overskrider budget og tidsplan. Men det er ikke nødvendigvis it-chefens skyld.

Artikel top billede

Læs også:

It-projekter sejler: Overskrider budgetter og tidsplan

Alt for mange store it-projekter rammes af budget-overskridelser og kollapsede tidsplaner.

Det er konklusionen i en rapport fra rådgivningsfirmaet McKinsey og Oxford University.

I rapporten
kan man blandt andet læse, at 45 procent af de store it-projekter overskrider budgettet massivt, og at syv procent ikke holder sig inden for tidsrammen.

Den står helt galt til med softwareprojekterne, hvor 66 procent overskider budgettet, og 33 procent ikke holder sig inden for tidsrammen.

Blandt årsagerne er, at man fokuserer for meget på budget og tidsplan, og dermed forsømmer fokus på ledelses-strategi og projektets interessenter.

McKinsey-rapporten konkluderer også, at man skal mestre bade teknologien og selve indholdet i projektet ved at sikre sig de nødvendige interne og eksterne talenter, og at der skal skabes effektive teams ved at bringe deres incitamenter i overensstemmelse med projektets mål.

Endelig skal man dygtig til grundlæggende metoder inden for projekt-ledelse, som eksempelvis at arbejde med kortere leverings-cyklusser og strenge kvalitetstjek.

Hele ledelsens ansvar

Gartner-analytiker Mark McDonald skriver i et blogindlæg, at langt de fleste it-chefer udmærket er klar over disse udfordringer, og han mener derfor, at man skal se længere end kun it-afdelingen, hvis man vil undgå problemer med it-projekterne.

"Når et stort it-projekt fejler, viser det et problem med ansvaret, der er spredt ud blandt hele leder-holdet. At fyre it-chefen for en stor projekt-fiasko er lidt som at erstatte træneren på et tabende baseball-hold. Ja, en leder er væk, men holdet med de ringe præstationer forbliver."

Mark McDonald mener, at behovet for de helt store it-projekter med en meget høj risiko generelt bør være for nedadgående.

Sådan mindsker du risikoen

Han skriver blandt andet, at vedblivende investeringer i systemer kombineret med bevægelsen mod services bør mindske behovet for højrisiko-projekter, der skal transformere virksomheden.

"Digitale teknologier og næste generations mobile løsninger, sociale medier, big data og cloud-løsninger kræver ikke store højrisiko-investeringer."

"Disse løsninger fungerer bedst, når de udvikler sig og tilpasser sig selv forbrugere og markedet. Disse letvægts-teknologier har indflydelse på virksomhedens informationer og systemer snarere end fortrænger dem," lyder det fra Gartner-rådgiveren.

Han mener, at man grundlæggende skal begynde at betragte it-afdelingen som en afdelingen, der skaber forretningsresultater i stedet som en afdeling, der forbruger ressourcer.

"... CIO'er og it-ledere er nødt til at indse, at it's værdi kun forekommer, når man fuldfører og skaber forandringer i virksomheden. Jo oftere, man leverer fra mindre projekter, des større bliver den akkumulerede værdi."

"Jo større og længere projekter, jo færre gange leveres der værdi, og jo mindre bliver værdien."

Læs også:

It-projekter sejler: Overskrider budgetter og tidsplan

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Kingston Technology

    Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

    Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job