Mobilpriser vanskelige at finde rundt i

Halvdelen af danskerne melder pas, når de bliver spurgt om, hvad forskellige tjenester på deres mobilabonnement koster. En fjerdedel kan ikke gennemskue tilbudene fra mobilselskaberne. Mobilselskaberne kalder det en mislykket kommunikationsstrategi.

Hver fjerde danske mobilkunde kan ikke gennemskue mobilselskabernes tilbud, når der dumper reklamer for taletid, tekstbeskeder, abonnementer og frem for alt nye mobiltelefoner ind ad brevsprækken.

Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Zapera har foretaget for Ugebrevet Mandag Morgen.

Den viser også, at næsten halvdelen af danskerne med mobilabonnement ikke ved, hvad det koster at gå på nettet med mobiltelefonen, bruge viderestilling eller andre mobile tjenester.

Derudover viser undersøgelsen paradoksalt nok også, at danskerne er meget optaget af at vælge det billigste mobilselskab.

Undersøgelsens resultater overrasker ikke teleanalytiker Torben Rune, der mener, at uigennemskueligheden i mobilpriserne skyldes teleselskaberne selv.

- Reelt er der i dag kun minutpris, opkaldsafgift og nogle få andre basale parametre tilbage i konkurrencen, siger han.

Orange: mislykket kommunikation
Danskernes manglende forståelse for mobilpriserne overrasker heller ikke topledelsen i Danmarks tre største mobilselskaber, der mener, at der er tale om en mislykket kommunikationsstrategi.

- Det er, som om kvalitet og indhold har været fuldstændig oversete elementer i kampen på markedet, siger koncerndirektør i Orange, Morten Christiansen.

Men på trods af problemer med at finde hoved og hale på de forskellige priser, så er kunderne generelt tilfredse med servicen hos teleudbyderen, viser undersøgelsen.

Hovedparten af forbrugerne mener nemlig, at de uden de store problemer kan få de nødvendige oplysninger hos teleselskaber.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S