Sony Ericsson gik glip af jule-boom

Sony Ericsson har igen overskud, men det kunne have været meget større, hvis ikke selskabet havde produceret for få telefoner op til julehandlen.

Det gik godt, men det kunne være gået meget bedre. Sådan lyder historien om de sidste tre måneder af 2003 for den japansk-svenske mobiltelefonproducent Sony Ericsson.

Selskabet har døjet med store tab, siden japanere og svenskere fandt sammen i 2001, og helt frem til sidste sommer, da det lykkedes at få forretningen på nogenlunde ret køl.

Fjerde kvartal bød på et overskud på knap 350 millioner kroner før skat. Der blev langet otte millioner mobiltelefoner over diskene, en fremgang på 13 procent i forhold til året før.

Alligevel er Sony Ericsson andel af det globale marked for mobiltelefoner faldet en anelse, til seks procent. Samlet steg salget af mobiltelefoner nemlig med 20 procent sidste år.

Kunderne ville også gerne have købt flere af Sony Ericssons mobiltelefoner. De kunne bare ikke opdrive dem, for der blev ganske enkelt ikke produceret tilstrækkeligt til at imødekomme efterspørgslen i julehandlen. Mange af de mest populære modeller var derfor udsolgt.

Sidste år var der en overgang tale om, at der var mangel på komponenter til mobiltelefoner, men direktør Katsumi Ihara fra Sony Ericsson vil ikke bruge det som undskyldning for den elendige planlægning af produktionen.

- Det skyldes ikke specielt mangel på komponenter. Ordrerne oversteg vores tidligere forudsigelser, forklarer han til Financial Times.

Sony Ericsson forventer, at der i år bliver solgt 470 millioner mobiltelefoner i hele verden, og det vil være en stigning på ti procent.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse