Artikel top billede

Undgå bøvl og problemer: Sådan håndterer du unge it-folk

It-cheferne tøver ofte med at ansætte unge medarbejdere fra den forkælede millenium-generation. Men det er der ingen grund til. Se her, hvordan du håndterer de unge, så de trives, og du bliver glad.

Computerworld News Service: Generation Y, netgenerationen, millennium-generationen - hvad end man vælger at kalde de 20- til 30-årige, så har medarbejdere fra denne generation ry for at være særdeles it-kompetente.

De har dog samtidig ry for at springe fra job til job med stor selvfølgelighed.

Computerworlds amerikanske søstermedie har talt med eksperter på området, for at finde ud af hvad der ligger til grund for disse opfattelser, og for at lære hvordan erhvervslivet og millennium-generationen møder hinanden på den bedst mulige måde.

Der bliver snart behov for de unge.

Hele den store generation af baby-boomere er på vej ud af arbejdsmarkedet, så det er ikke til at komme uden om, at du er nødt til at lære at ansætte, lede og forfremme millennium-generationen.

Vil hellere ansætte modne it-folk

En spørgeundersøgelse bestilt af rekrutterings-bureauet Adecco Staffing US og udført for nylig af Braun Research, afslører nogle interessante ting om millennium-generationen og ansættelsesprocessen.

501 chefer for ansvar for ansættelser blev adspurgt om deres erfaringer med og opfattelser af henholdsvis modne jobsøgende (50 år og ældre) og unge jobsøgende, og hvordan forskellene mellem generationerne påvirker deres ansættelsesbeslutninger.

Svarene afslører, at der er tre gange så stor sandsynlighed for, at ansættende chefer hyrer en moden medarbejder end en ung.

"Modne medarbejdere anses for at være pålidelige, men mange forventer også, at de mangler teknologisk knowhow," siger Diana Fitting, der er direktør for områderne udviklings- og it-personale samt medicinsk og videnskabelig personale hos Adecco Staffing US.

Dermed er det nærliggende at spørge, hvorfor mange virksomheder er tilbageholdende med at ansætte yngre medarbejdere, og hvad erhvervslivet kan gøre for at tage bedre imod millennium-generationen.

Sådan opfatter vi de unge: It-kyndige, men illoyale og forkælede


Et godt sted at begynde ville være at se på opfattelsen af millennium-generationen.

Spørgeundersøgelsens "respondenter anser millennium-generationen for at være it-kyndig men føler sig usikre på de unges forpligtelse til deres virksomhed på længere sigt," kommenterer Diana Fitting.

Da dette er den første generation, der er født ind i den digitale verden, kan det ikke komme som nogen overraskelse, at denne generation består af særdeles kompetente brugere af den teknologi, der omgiver dem.

Men herudover hvad er det så, der gør, at de skiller sig sådan ud?

Svært ved at følge anvisninger

"Det forventes, at de unge i dag kan have svært ved at følge anvisninger fra folk, der er ældre end dem selv, ligesom også modne medarbejdere forventes at modsætte sig input fra yngre kolleger," siger Diana Fitting.

Hun peger på, at man bør være opmærksom på aldersmæssige gnidninger, da det er noget, der kan skabe konflikt på arbejdspladsen.

"Det er også vigtigt at være opmærksom på, at de unge it-talenter har langt større behov for tilbagemelding og godkendelse af deres arbejde end foregående generationer," siger hun.

Penge er ikke alt

"Ser man på, hvad millennium-generationen går efter i forbindelse med jobsøgningen, og sammenligner man med hvilke kvaliteter, der giver en god arbejdsplads, så er der næsten fuld overensstemmelse," kommenterer Lauren Rikleen fra Rikleen Institute for Strategic Leadership, som også er såkaldt Executive-in-Residence hos Boston Colleges Center for Work and Family.

De to kvaliteter, der normalt topper listen er fleksibilitet mellem arbejde og privatliv og et meningsfuldt arbejde.

"Lønnen er ofte slet ikke med på top tre for de unge," bemærker Rikleen.

En af de tendenser, som Rikleen Institutes egen analyse af medarbejdere fra generation Y afslører, er, at de unge har fået langt mere omsorg fra deres forældre end tidligere generationer, og at dette i betydelig grad påvirker, hvordan de samarbejder på arbejdspladsen.

Desuden har de sociale medier gjort det muligt for denne generation at samarbejde, kommunikere og dele viden i realtid, hvilket betyder, at noget som årlige medarbejdersamtaler virker håbløst forældet.

Det har de unge især brug for

"Uanset hvad dit syn på de unge er, så vil du på et tidspunkt løbe tør for it-medarbejdere fra tidligere generationer. Erhvervslivet er nødt til at blive bedre til at lede folk med disse kvaliteter," siger Lauren Rikleen.

Hun bemærker også, at nogle af de ting, der i udbredt grad anses for problematiske, ikke nødvendigvis er det.

For eksempel har de unge behov for flere tilbagemeldinger end tidligere generationer, men er det så skidt?

Millennium-generationen er vokset op i en verden med konstant feedback og derfor er det ifølge Lauren Rikleen lidt chokerende for dem, når de kommer ud på arbejdsmarkedet og pludselig næsten ingen feedback får.

Nogle får måske kun en halvårlig eller årlig medarbejderudviklings-samtale.

Skru op for feedback

Hun påpeger, at "folk, der får mere feedback, bliver hurtigere bedre til det, de laver, fordi de lærer hurtigere."

Derfor bør chefer give flere tilbagemeldinger. Det vil ifølge Rikleen være til alles fordel.

Med hensyn til at de springer fra det ene job til det andet, så forklarer Rikleen, at det kan forklares med manglen på tilbagemeldinger og nogen tydelig mulighed for forfremmelse. Virksomheder, der regelmæssigt giver sine medarbejdere tilbagemeldinger, videreuddannelse og andre udviklingsmuligheder samt en eller anden form for hjælp til karriereplanlægning, vil komme godt ud af det med millennium-generationen - og enhver anden generation for den sags skyld.

Implementer eller i det mindste overvej en mere fleksibel arbejdspolitik.

Medarbejdere, som arbejder hjemmefra, arbejder ifølge arbejdsmarkedsstatistik fra USA (pdf) gennemsnitligt en time længere hver dag.

I samme rapport bemærker USA's Bureau of Labor Statistics, at "et stigende antal job i den amerikanske økonomi kan udføres hjemmefra, hvis arbejdsgiverne giver medarbejderne lov."

Rikleen har dog også et par andre forslag til at reducere friktionen generationerne imellem.

Det ene handler om at oplyse medarbejderne om forskellene mellem generationernes tankegange.

Det andet drejer sig om en omvendt mentorordning, hvor man sætter folk fra millennium-generationen med deres særlige kompetencer sammen med mere modne folk med forretningsmæssig erfaring men som måske mangler forståelse for, hvordan man bruger ny teknologi såsom sociale medier.

Gode råd til unge, der søger job: Sådan bør du gøre

Det største fejltrin begået af unge fra millennium-generationen, der søger it-job, er ifølge Adecco at være upassende klædt til jobsamtalen.

Det er selvsagt let nok at rette op på.

"Vær opmærksom. Sørg for at modbevise negative fordomme og fokuser på dine stærke sider," lyder rådet fra Diana Fitting.

Man skal også huske, at selvom det ikke er urimeligt at bede om jævnlige tilbagemeldinger på ens arbejde, så har chefen sandsynligvis også mange andre medarbejdere, der skal tages hånd om, udover hans eller hendes egne opgaver.

Fleksibilitet mellem arbejde og privatliv indebærer blandt andet brug af sociale medier, mens man er på arbejde, og at arbejde hjemmefra en del af eller hele tiden.

Selvom meget peger på, at teknologien er på plads, og at vi allerede er på vej i denne retning, så er ideen om at arbejde hjemmefra ikke nødvendigvis ukontroversielt.

Disse ting anses stadig netop som personalegoder. Hvis det er noget, du absolut ikke kan leve uden, så læs på lektien, så du kun søger job i virksomheder, der støtter denne form for arbejdskultur.

Et sidste råd til dig der ansætter it-personale

Skaber man en virksomhedskultur, der er lydhør overfor og uddanner sine medarbejdere og desuden viser sin værdsættelse af deres arbejde og øvrige bidrag, så får man langt lettere ved at tiltrække og fastholde de talenter kan har brug for, uanset hvilken generation de er fra.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere