Offentlige pilotprojekter tester open source

Fem pilotprojekter i offentligt regi skal afsløre, om det kan betale sig at anvende open source-software på tusindvis af offentlige pc?er.

Videnskabsministeriet (VTU), Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen har sat navn på de fem open source-pilotprojekter blandt offentlige institutioner, der bliver støttet med i alt 1,7 millioner kroner.

Meningen med pilotprojekterne er at skabe et værktøj, som kan anvendes til at støtte beslutningsprocessen omkring indførelse af open source på pc?er i offentlige institutioner. Samtidig skal projekterne belyse økonomien i projekterne.

- Det er værdien og de samlede omkostninger ved forskellige systemer, som bør afgøre det offentliges valg af software, siger videnskabsminister Helge Sander (V).

Psykiatrisk Hospital
Et af de projekter, der har modtaget støtte, skal foregå på Psykiatrisk Hospital i Århus. Her skal 975 pc?er, som anvendes af 2.200 brugere, fra 2. februar udstyres med kontorpakken Open Office. Projektet har fået et par hundredetusinder kroner i støtte.

Jens Kjellerup, der er it-chef for psykiatrien i Århus Amt, siger:

- Vi skulle skifte kontorpakke, fordi vi hidtil har anvendt WordPerfect, der ikke længere vil komme i danske versioner. Vi skulle forholde os til økonomien og har regnet ud, at det ville koste os 2,8 millioner kroner at skifte til Microsofts kontorpakke.

Århus Amt har vedtaget en strategisk plan om at anvende Microsoft Word som format til udveksling af dokumenter og i den sammenhæng udpeget Microsoft Office, StarOffice og OpenOffice som mulige kontorpakker.

De øvrige fire pilotprojekter gennemføres i Roskilde kommune, hvor det skal undersøges, om open source-baserede tynde klienter kan fungere sammen med kommunens andre systemer.

Aalborg Handelsskole vil afprøve Open Office i skolens administration. Næstved kommune vil afprøve Star Office, og Forbrugernes Hus vil afprøve Open Office-pakken.

Projektleder Thomas Myrup Kristensen, VTU, siger, at yderligere et projekt kan komme på tale.

- Vi vil gerne støtte et projekt, hvor en offentlig institution vil opgradere sin Microsoft-software og gennemføre en evaluering af forløbet, siger han.

Fra simple til komplicerede

I udvælgelsen er der lagt vægt på projekter, der spænder fra forholdsvis simple projekter med mange brugere, hvor der blot skiftes til en ny kontorpakke, til projekter med færre brugere, men hvor projektet sigter mod en fuld overgang til open source-software.

Siden august har VTU sammen med Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og konsulentfirmaet Devoteam Fischer & Lorenz udarbejdet en såkaldt værdi- og omkostningsmodel, der skal anvendes i evalueringen af projekterne.

En ekspertgruppe med repræsentanter fra Teknologirådet samt Linux-brugergruppen SSLUG og repræsentanter fra fem leverandører har desuden fungeret som rådgivere. De fem leverandører er IBM, Microsoft, CSC, KMD og Sun Microsystems.

Modellen skal bruges til at vurdere de samlede udgifter ved udskiftning af software. Det gælder blandt andet udgifter til licenser, implementering og drift af systemerne.

Også brugernes tilfredshed med systemerne måles ud fra modellen.

- Modellen er lavet, så den med nogle tilpasninger vil kunne anvendes til at lave analyser af andre dele af it-installationer i det offentlige, siger Thomas Myrup Kristensen.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S