Webhotel sender 4.500 kunder til inkasso

Rod i bogholderiet betyder, at webhotellet Azero har sendt inkassoskrivelser på flere år gamle regninger ud til 4.500 kunder. Nogle kunder har ikke modtaget rykkere forud for inkassobrevet, mens andre opkræves forkerte beløb og andre igen allerede har betalt.

4500 kunder hos webhotellet Azero i København modtager i disse dage breve fra selskabets inkasso-firma på regninger, der er flere år gamle.

Selskabet havde i en periode mistet overblikket i bogholderiet og er nu ved at rydde op med hjælp fra inkasso-firmaet Intrum Justitia.

Men det betaler sig at tjekke inkassoskrivelsen grundigt, inden man betaler.

Nogle kunder hos Azero fortæller til Computerworld Online, at de ikke har modtaget rykkere forud for inkasso-brevet. Andre fortæller, at de bliver rykket for forkerte beløb eller allerede har betalt.

Rod i bogholderiet

Administrerende direktør Kasper Andersen forklarer rodet i bogholderiet med, at selskabet, da det gik i luften i 2000, lovede fjorten dages kredit til sine kunder.

- Vi fik en bunke gode kunder, men desværre også en bunke dårlige betalere, så vores bogholderi ikke kunne følge med. Vi troede, det ville køre mere glidende, men vi har været for dårlige til at håndtere betalingerne. Det vil jeg godt tage på mig, siger han.

Han understreger, at Azero er opmærksom på problemet.

- Når der er tale om så store mængder, går det altid galt et eller andet sted. Det er klart, at der er nogen, hvor der vil være fejl, men så sidder der altså fire mennesker i vores bogholderi til at rette dem, siger Kasper Andersen.

Dem, der allerede har betalt, men alligevel får et brev fra inkasso, skal ifølge direktøren henvende sig med dato og beløb på betalingen eller kundenummer og varetype.

- Det er klart, der er nogen mennesker, der bliver sure. Men det er først ved et inkassobrev, at folk vågner op. Men bare de henvender sig, så skal vi nok håndtere problemet, siger Kasper Andersen.

Som han ser det, er der mange forklaringer på fejlene. Rykkere kan være gået tabt i posten, eller kunderne kan have skiftet adresse uden selskabets vidende.

I andre tilfælde skyldes fejlene, at kunder, der allerede har betalt, ikke har forsynet betalingen med tilstrækkelige oplysninger til, at Azero kan finde frem til dem.

Det er ikke småpenge, Azero er ude og kræve op. Ifølge direktøren lyder regningerne på beløb mellem 100 og op til 20.000 kroner, men hovedparten af regningerne er på mellem 500 og 700 kroner.

- Det er noget, vi har drømt om at gøre i lang tid, for vi mangler selvfølgelig pengene ret meget, siger Kasper Andersen.

Millioner ude at svømme

Han vil ikke oplyse præcis, hvor mange penge selskabet har ude at svømme, men betegner det som værende "i millionklassen", hvilket det også kun kræver et simpelt gangestykke at nå frem til. Samtidig fortæller han, at de 4.500 inkassoskrivelser kun er første fase i oprydningen.

Til sammenligning havde Azero i 2002 en omsætning på 7,6 millioner kroner, hvilket gav et overskud 240.000 kroner.

Azero har mellem 20.000 og 30.000 kunder, som er en blandet landhandel af private og virksomheder.

Computerworld Online henvendte sig til Forbrugerrådet for kommentarer til sagen, men rådet ønsker ikke at kommentere, idet rådet kun varetager privates interesser, og selskabet også har erhvervskunder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S