Så lidt fylder Windows 8 efter to måneder på markedet

Microsofts Windows 8 har nu været på markedet i mere end to måneder. Ny markedsopgørelse afslører, hvordan det går.

Artikel top billede

Læs også:

Virksomheder giver en kold skulder til Windows 8

Danske postkasser er henover julen blevet fyldt til randen med reklamer for nye pc'er med Microsofts Windows 8.

Men selvom der er masser af Windows 8-produkter i butikkerne, er det nye styresystem endnu den lille dreng i klassen, når man ser på markedsandelene.

En netop offentliggjort rapport fra Net Applications afslører, at Windows 8 nu har en markedsandel på 1,96 procent på globalt plan.

Til sammenligning ligger Windows 7 på mere end 45 procent, Vista på 5,84 procent og XP på mere end 38 procent ifølge Net Applications opgørelse.


Et andet statistikfirma, Statcounter, har også en januar-opgørelse over de forskellige styresystemers markedsandele.  

Her er Windows 8's markedsandel endnu så beskeden, at den ikke er gjort op som en selvstændig kategori. I stedet optræder Windows 8 under "Andre," der samlet set står for fem procent af markedet ifølge Statcounter.

En måned efter lanceringen af Windows 8 kunne Statcounter konkludere, at det nye styresystem nu havde en markedsandel på 1,31 procent, mens Windows 7 efter en måned på markedet i sin tid lå på 4,93 procent.

Svær begyndelse for Windows 8

Den var den 26. Oktober, at Microsoft under stor bevågenhed fra hele it-verdenen lancerede sit nye Windows 8.

I slutningen af november, meldte Microsoft ud, at der var solgt 40 millioner Windows 8-licenser.

Windows 8 har dog ikke haft den nemmeste start.

Forrester spurgte i tredje kvartal sidste år 1.282 it-beslutningstagere om deres planer med Windows 8.

Kun 24 procent af virksomhederne svarede ja til, at de forventede at migrere til Windows 8. I 2009 med Windows 7 var det 49 procent, der svarede ja til dette spørgsmål.

47 procent svarede, at de endnu ikke nogen holdning til Windows 8, fordi de endnu ikke har set nærmere på det. Med Windows 7 var det kun 27 procent, der havde det sådan.

Læs også:

Virksomheder giver en kold skulder til Windows 8

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job