IBM i milliard-aftale med teleselskab

Det amerikanske teleselskab Sprint outsourcer sin kundeservice til IBM i en fem-årig milliard-aftale. Sprint forventer at spare over tre milliarder dollars med aftalen.

IBM har fået en outsourcing-kontrakt i hus med den amerikanske teleoperatør Sprint. Ifølge amerikanske medier af aftalen flere milliarder dollars værd.

De kommende fem år skal it-kæmpen overtage Sprints kundeservice og gennemgå hele it-infrastrukturen i selskabets kundeservice, som hidtil ikke har haft nogen stor stjerne hos kunderne.

Kontrakten kommer til at berøre i omegnen af 6.000 ansatte, der dog hovedsagelig arbejder på call-centre hos helt tredje selskaber. De vil fremover være at finde på IBM's lønningsliste.

Sparer milliarder

Sprint venter at skære sine omkostninger med mere end tre milliarder kroner via aftalen.

Besparelserne skal hentes ved at route kundernes opkald mere hensigtsmæssigt, besvare og administrere dem hurtigere og sørge for, at kunderne i højere grad kan betjene sig selv.

Analytikere vurderer, at der kun er ganske få selskaber ud over IBM, der kan varetage en aftale af den art og størrelsesorden.

I den senere tid har IBM også haft held til at indgå enorme aftaler med BP Amoco og Proctor and Gamble, som it-selskabet skal drive al finansiel administration for sammen med Pricewaterhousecoopers.

Den præcise værdi af kontrakten mellem IBM og Sprint er ikke offentliggjort.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly