Jubii på kant med spam-lov

Jubii er på kant med markedsføringsloven, når portalen reklamerer for antivirus-programmer i mails sendt til afsendere af virusinficerede beskeder, mener advokat. Selskabet burde vide, at de fleste mails har falsk afsenderadresse. Jubii afviser, at selskabet udnytter situationen og spammer afsenderadresserne.

Jubii er i konflikt med den danske spam-lovgivning, når portal-selskabet reklamerer for antivirus-produkter i retur-mails sendt til afsendere af virusinficerede beskeder.

- Jubii er i strid med markedsføringslovens paragraf seks, når de sender returmails af den støbning, siger advokat Peter Lind Nielsen fra firmaet Bender.dk, som specialiserer sig i internet-ret.

Han mener, at Jubii balancerer på kanten af spam-lovgivningen, da retur-mailsene må betragtes som uanmodede reklamer.

- Modtagerne har jo ikke bedt om at modtage reklamemateriale, og Jubii ved udmærket godt, at afsenderadresser på virusinficerede mails ofte er falske, siger han.

Jubii snylter på e-mail-kaos

Dermed kan det se ud som om, at Jubii udnytter det kaos, der i disse dage hersker i mange uskyldige danskeres indbakker, da de bugner over af falske retur-mails, hvori der står, at man har afsendt virusinficerede mails.

De kaotiske tilstande skyldes, at de nyeste orme, med Mydoom-ormen i spidsen, høster mailadresser på inficerede computere verden over og tilføjer dem som afsendere af virussmittede mails.

De falske returmails er ofte kortfattede og gør blot opmærksom på, at man har sendt en smittet e-mail. Men mailen fra Jubii minder mest af alt om en reklame:

- Du har sendt Jubii en virus. Rens din maskine for virus lige nu, og beskyt den mod virus i fremtiden. Jubii anbefaler eTrust EZ Antivirus, der er både billigt og nemt, lyder det blandt andet i retur-beskederne.

Jubii afviser anklager

Hos Jubii afviser administrerende direktør Peter Lundsgaard, at portalselskabet udnytter den kaotiske retur-mail situation til at sende en masse reklamer ud.

- Vi kunne aldrig nogen sinde finde på at sende en mail med nogen form for reklame ud til en bruger, som vi ikke er i kontakt med. Faktum er, at vi modtager post med en afsenderadresse på. At denne adresse i nogle tilfælde er forfalsket af 3. part kan ikke lægges os til last, siger han.

Han påpeger, at det jo heller ikke er ulovligt at ens mailudbyder vedhæfter en reklame for en gratis e-mail-adresse.

- Vi er af den klare opfattelse, at vi overholder lovgivningen, men det faktum, at en advokat påpeger, der kan være et problem, gør naturligvis, at vi øjeblikkeligt vil kigge budskabet grundigt igennem igen. Vi er jo ikke
interesseret i at genere brugerne, tværtimod, siger direktøren og fortsætter:

- Det vi kommer med er en servicemeddelelse, men vi har allerede for en uge siden besluttet at ændre ordlyden i mailen.

Peter Lundsgaard slår også fast, at Jubii allerhelst var fri fra at havne i sådan en situation, de selskabet bruger kæmpe ressourcer på at håndtere al den indgående post.

- Vi har en klar interesse i at så mange danskere som muligt bliver effektivt beskyttet, da det i sig selv vil begrænse presset af virusmails mod vores servere, siger han.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil