Artikel top billede

Her er den største it-udfordring for Home

Boligkæden Home har i 17 år været gennem en it-forvandling, der har gjort boligkøb til en digital disciplin. I dag er kodeordene automatisering, Umbraco og kunder, der er uhyre velforberedte.

"For 10 år siden kunne vores webside godt være nede, uden at nogen lagde mærke til det. I dag bliver jeg ringet op af mæglerne, før alarmen er gået i it-afdelingen," fortæller it-chef i Home, Hanne Brandt.

"Så når telefonen ikke ringer, har vi gjort vores arbejde godt nok," siger hun med et smil på læben.

It har med andre ord forvandlet den måde, man sælger og køber boliger på i Danmark.

Boligkæden Home kom på nettet den 1. april 1996, og firmaet har således haft 17 år til at gøre butikken digital, hvilket både er godt og skidt, fortæller Hanne Brandt.

"Kompleksiteten i vores datakilder, altså at få vist de rigtige data det rigtige sted og i en høj hastighed, er den udfordring, vi konstant står overfor. Samtidig skal vi være på hele tiden, så vi kan derfor ikke 'lige' pille siden ned for at bygge den om. Det har stor betydning, når man har en webside som vores."

Kæmpe web-setup

Boligsider er populære på eksempelvis FDIM's hitlister, og på indersiden er home.dk også et livligt site, hvor der er en konstant trafik både ud og ind af systemet.

"Vi har mere end 70.000 boliger i systemet, hvoraf cirka 12.000 er til salg hos Home, og de resterende er fra andre mæglere," fortæller Hanne Brandt.

"Alt det, der handler om at få boligerne på nettet, kører stort set automatisk. Det it-system, som mæglerne registrerer en boligsag i, sørger selv for, at sagen også bliver lagt på nettet på det rigtige tidspunkt. Det, vi har prioriteret i vores løsning er, at mæglerne ikke skal bruge tid på at lægge sager på nettet, de skal gøre sagerne klar med alle relevante oplysninger, og så sker resten bagom. Mæglerne bruger derfor slet ikke CMS'et."

For tre år siden skiftede Home til det danske CMS, Umbraco, som i dag håndterer virksomhedens ansigt ud af til. Den tidligere platform var Site in a Box.

"Det var egentlig et ret oplagt valg, fordi systemet er baseret på .Net, og vi kører på en Microsoft-platform. Når man hele tiden er i aktiv drift, er aktionsmulighederne ikke helt så store, som hvis man bygger et nyt site fra grunden. Men resultatet, der er bygget af firmaet Kraftvaerk, er vi godt tilfredse med."

Mange detaljer skal falde i hak

Home har blandt andet valgt en høj grad automatisering for at gøre arbejdet brugervenligt for mæglerne.

"Vi har flere tusinde ejendomme, der skal både ind og ud af systemet hver måned. Derfor kan mæglerne ikke sidde og pusle om hver enkelt annonce.

Den høje grad af automatisering har den konsekvens, at mange forskellige integrationsflader skal passe sammen i det puslespil, der bliver til en boligannonce.

"Hvis man går ind på en annonce på home.dk, så kommer informationerne fra seks til otte forskellige kilder. Kompleksiteten er meget høj på vores side," siger Hanne Brandt.

Ud over de faktuelle data på sagen er det eksempelvis plantegninger, kortdata, oplysninger om kommunen, video eller opslag, der verificerer, at adressen er korrekt.

Et eksempel på en helt konkret udfordring opstod, da man skulle skifte ledeteksten på et lille piktogram, der symboliserer antallet af værelser i en bolig.

"Det er en lille tekst, og det lyder som en detalje, man bare retter. Men rettelsen betyder, at vi skal have fat i en stribe leverandører, fordi teksten skal passe sammen med eksempelvis avisannoncer og salgsopstillingen."

Billeder fra gamle dage

Billedhåndteringen er ligeledes et separat system, hvor ejendommene bliver fotograferet af professionelle fotografer, der så sender de valgte billeder til en database, som home.dk kalder fra.

Og netop billedhåndteringen er et område, hvor der kan trækkes tråde tilbage til de tidligere versioner af home.dk

"Der er selvfølgelig ikke meget tilbage af de tidlige versioner af websiden, men der er stadig nogle funktioner, der står på skulderne af de tidligere udgaver. Derfor er der også elementer, der kunne være smartere, hvis man kunne starte siden forfra. De tekniske muligheder er blevet større." siger it-chefen.

En problemstilling som mange langtidsbrugere af nettet kan nikke genkendende til. Specielt hvis siden er forretningskritisk, og derfor skal være på hele tiden.

"Vi har eksempelvis flere kopier af det samme foto, hvilket man ikke nødvendigvis ville gøre på samme måde i en ny løsning. Men det virker, og derfor kan vi godt leve med det, når vi nu ikke har muligheden for at starte helt forfra."

Da Home valgte Umbraco, blev løsningen også udviklet til nogle af de eksisterende databaser og funktioner.

"Udfordringen er helt klart, at siden skal køre hele tiden. Er siden nede i blot få minutter, er det et kæmpe problem."

Ikke alt bliver digitalt

Digitaliseringen af boligannoncerne betyder også, at kunderne er langt mere forberedte, når de henvender sig om et boligkøb.

Blandt boligkøbere er det cirka 80 procent, der ifølge Home, først ser en bolig på nettet. Derfor betyder det meget for Home, at websiden er på. For sælgere af ejendomme er nettet knap så vigtigt. Her bruges meget af tiden ansigt til ansigt.

"Det er stadig vigtigt, at vi har gode mæglere og fysiske butikker. Man må ikke glemme, at det er sælgerne, der er vores kunder, og for dem har den personlige, lokale kontakt stor betydning. Derfor er de fysiske butikker vigtige - mæglerne skal jo også have et skrivebord at sidde ved."

Også annonceringen i en almindelig trykt avis er stadig væsentlig.

Det er et ansigt på mæglerne, der skal sikre, at kunderne husker Home, når de vil sætte til salg. Offline-annoncering betyder altså ikke så meget for køberne som før, men meget for sælgerne.

Home arbejder bevidst med at bygge bro mellem trykte og digitale medier, for eksempel gennem brug af QR koder.

Derudover bliver der i stigende grad eksperimenteret med digitale annoncer.

"Vi arbejder aktivt på at flytte en større del af annonceringen over på den digitale platform. Vi har netop bygget et modul, hvor fokusboligannoncerne bliver målrettet via cookies. Hvis en køber surfer rundt på home.dk efter ejendomme i Roskilde, kan vedkommende blive mødt af boligannoncer fra denne region på andre websider," fortæller Hanne Brandt.

"Vi forsøger at flytte markedsføringsindsatsen fra tryk til online. Selv om det går langsomt, så er der ingen tvivl om, at det er den vej, det går. Vi arbejder også aktivt med Facebook, hvor den lokale forretning har sin egen Facebook-side. Dette er et trin på vejen til at koble det lokale og det digitale. Men helt digitale bliver vi næppe de første par år."

læs også:
Coops it-chef: Jeg bestemmer selv, hvad jeg er bagud med




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan ser opgavelisten ud hos Danmarks bedste CIOs

En hurtig og strategisk fokuseret implementering af nye teknologier er i disse år med til at sikre konkurrencekraften hos de bedste digitale vindere. Det sætter vi fokus på med konferencen CIO Trends 2022, hvor du blandt andet kan blive inspireret af en række danske topfolk inden for digitalisering og it-ledelse.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital