Sådan fungerer maskinrummet bag gigantiske eBay

Det gigantiske online-handelsmarked eBay lever af dets 100 millioner brugere, der sælger og køber alt fra laserpointers til Ferrari Enzo. Se her hvor meget data, der egentlig er tale om.

Artikel top billede

Teradata Universe Copenhagen 2013: Der er gang i serverne hos det amerikanske multinationale handelscentrum, eBay, der har godt 100 millioner brugere. 

Det første salg hos mastodonten var efter sigende en ødelagt laserpointer, men der er sket meget siden virksomhedens opstart i 1995.

I dag er produktkataloget noget større, og det er den data, der indsamles også.

Hvert eneste bruger-klik bliver eksempelvis omsat til nuller og ettaller.

"Vi indsamler informationer fra alle vores applikationer, så et klik er ikke bare et klik. Det vil nemlig få en række moduler til, at blive aktiveret, og derefter sætte gang i en mindre kædereaktion af endnu flere programmer over alt på vores cirka 50.000 servere," siger Tom Fastner, seniorarkitekt hos eBay. 

Så meget data indsamles

Der samles således en del data fra millionvis af brugere. 

Faktisk så meget, at man hver dag må smide det meste ud.

"Der bliver genereret omkring 150 terabytes intern data hver dag. Det er klart, at ikke alt er lige interessant, og meget af det bliver smidt væk. Kogt ned bliver det nok til omkring to terabytes struktureret data og 10 terabytes semistruktureret data," siger Tom Fastner.

Til sammenligning har GovCERT's censornetværk på 11 måneder overvåget og analyseret 752 terabyte netværksdata. Det kan du læse mere om her. 

Svimlende data-tal

Omsat til rækker og rå data er det helt svimlende. 

"For nogle uger siden nåede vi en milepæl med fire billioner rækker og 3.5 petabyte rå data," siger Tom Fastner.

Og det er ikke bare for at vise sig frem, at der bliver samlet så meget data.

Alt hvad der indsamles har de mange analytikere fri adgang til.

"Vi får resultater ind fra forskellige eksperimenter hver eneste dag, og vi får en afsluttede meget dybdeborende analytics-rapporter, der kigger på omkring 50-100 KPI'er," fortæller han.

Det bliver de enorme datamængder brugt til

Det bliver det brugt til

Et meget vitalt område for eBay er hele tiden at opretholde et højt niveau af brugertillid til systemet.

Derfor skal der være sikkerhed for brugerne, når de køber ting fra en person, de overhoved ikke kender.

Her er det meget data til gavn.

"Vi producerer ikke produkterne på eBay, vi ejer dem ikke og vi shipper dem bestemt heller ikke. Så det er meget vigtigt for os at de processer, der foregår, kan analyseres og være med til at reducere risicis," siger han.

Et andet område, hvor man bruger big data er applikationsområdet.

"Min favorit er Moters. Med din mobil kan du for eksempel taget et billede af din bils identifikationsnummer og vupti, så har du med et klik adgang til alle relevante reservedele," siger Tom Fastner.

Købte en Ferrari Enzo fra sin mobil

Ifølge Tom Faster blev der sidste år udvekslet lidt over 455 milliarder kroner på eBay, og mobilområdet er blevet mere og mere centralt.

"De mobile enheder er i rivende udvikling, og det er et område, vi har prioriteret højt i mange år. Sidste år blev der alene udvekslet omkring 79 milliarder kroner på mobile enheder. Så det er kæmpe summer. Forleden dag købte en person for eksempel en lille lækker gul Ferrari Enzo for lidt over 8 millioner kroner fra sin mobile enhed. Så det er en fantastisk udvikling," slutter han.

Læs også:
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Derfor ændrer big data alt ved din data-håndtering

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil