Sådan fungerer maskinrummet bag gigantiske eBay

Det gigantiske online-handelsmarked eBay lever af dets 100 millioner brugere, der sælger og køber alt fra laserpointers til Ferrari Enzo. Se her hvor meget data, der egentlig er tale om.

Artikel top billede

Teradata Universe Copenhagen 2013: Der er gang i serverne hos det amerikanske multinationale handelscentrum, eBay, der har godt 100 millioner brugere. 

Det første salg hos mastodonten var efter sigende en ødelagt laserpointer, men der er sket meget siden virksomhedens opstart i 1995.

I dag er produktkataloget noget større, og det er den data, der indsamles også.

Hvert eneste bruger-klik bliver eksempelvis omsat til nuller og ettaller.

"Vi indsamler informationer fra alle vores applikationer, så et klik er ikke bare et klik. Det vil nemlig få en række moduler til, at blive aktiveret, og derefter sætte gang i en mindre kædereaktion af endnu flere programmer over alt på vores cirka 50.000 servere," siger Tom Fastner, seniorarkitekt hos eBay. 

Så meget data indsamles

Der samles således en del data fra millionvis af brugere. 

Faktisk så meget, at man hver dag må smide det meste ud.

"Der bliver genereret omkring 150 terabytes intern data hver dag. Det er klart, at ikke alt er lige interessant, og meget af det bliver smidt væk. Kogt ned bliver det nok til omkring to terabytes struktureret data og 10 terabytes semistruktureret data," siger Tom Fastner.

Til sammenligning har GovCERT's censornetværk på 11 måneder overvåget og analyseret 752 terabyte netværksdata. Det kan du læse mere om her. 

Svimlende data-tal

Omsat til rækker og rå data er det helt svimlende. 

"For nogle uger siden nåede vi en milepæl med fire billioner rækker og 3.5 petabyte rå data," siger Tom Fastner.

Og det er ikke bare for at vise sig frem, at der bliver samlet så meget data.

Alt hvad der indsamles har de mange analytikere fri adgang til.

"Vi får resultater ind fra forskellige eksperimenter hver eneste dag, og vi får en afsluttede meget dybdeborende analytics-rapporter, der kigger på omkring 50-100 KPI'er," fortæller han.

Det bliver de enorme datamængder brugt til

Det bliver det brugt til

Et meget vitalt område for eBay er hele tiden at opretholde et højt niveau af brugertillid til systemet.

Derfor skal der være sikkerhed for brugerne, når de køber ting fra en person, de overhoved ikke kender.

Her er det meget data til gavn.

"Vi producerer ikke produkterne på eBay, vi ejer dem ikke og vi shipper dem bestemt heller ikke. Så det er meget vigtigt for os at de processer, der foregår, kan analyseres og være med til at reducere risicis," siger han.

Et andet område, hvor man bruger big data er applikationsområdet.

"Min favorit er Moters. Med din mobil kan du for eksempel taget et billede af din bils identifikationsnummer og vupti, så har du med et klik adgang til alle relevante reservedele," siger Tom Fastner.

Købte en Ferrari Enzo fra sin mobil

Ifølge Tom Faster blev der sidste år udvekslet lidt over 455 milliarder kroner på eBay, og mobilområdet er blevet mere og mere centralt.

"De mobile enheder er i rivende udvikling, og det er et område, vi har prioriteret højt i mange år. Sidste år blev der alene udvekslet omkring 79 milliarder kroner på mobile enheder. Så det er kæmpe summer. Forleden dag købte en person for eksempel en lille lækker gul Ferrari Enzo for lidt over 8 millioner kroner fra sin mobile enhed. Så det er en fantastisk udvikling," slutter han.

Læs også:
Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Derfor ændrer big data alt ved din data-håndtering

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S