Staten helt blank: Har ingen business case om tvungen e-mail

Om kort tid skal danske virksomheder og borgere tvinges til at benytte digital post. Men hvad får staten egentlig samlet ud af den manøvre i kroner og ører? Det ved ingen.

Artikel top billede

Senere i år er danske virksomheder tvunget til at kommunikere digitalt med det offentlige, mens det for borgernes vedkommende gør sig gældende ultimo 2014.

Sidste år forklarede daværende vicedirektør og nuværende direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen om årsagerne til at indføre den digitale post for borgere og virksomheder.

"Disse tiltag handler først og fremmest om et stort besparelsespotentiale," lød beskeden dengang.

Mere præcis forventer staten at spare en lille halv milliard kroner med indførelsen af digital post, hvilket du kan læse mere om her.

Gynger og karruseller

Men hvad staten vinder på de digitale karruseller, kan der tabes på analoge gynger i det delvist statsejede Post Danmark, som tidligere har fortalt om tab på "nogle hundrede millioner kroner" som følge af indførelsen af den digitale post.

Hertil kommer givetvis tab af arbejdspladser i Post Danmark, som allerede har været igennem flere sparerunder i de senere år.

Post Danmark er en del af PostNord AB, hvor den svenske stat ejer 60 procent, mens den danske stat ejer 40 procent. 

Computerworld har derfor spurgt Digitaliseringsstyrelsen, hvad den store business case egentlig er for staten, når den på den ene side sparer på portoen, og på den anden side sætter penge til i tabte post-indtægter og tabte arbejdspladser som følge af indførelsen af den digitale post.

Og her er svaret ganske kort:

"Vi har ikke kendskab til en samlet business case a la den, du beskriver," lyder det skriftlige svar fra Digitaliseringsstyrelsens pressechef Geske Fischer-Hansen til Computerworld.

Du kan her læse, hvor mange danskere, der allerede på nuværende tidspunkt er hoppet over på den digitale post.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S