Telebranchens vilde entreprenør - sådan scorer han kassen igen og igen

ComputerViews: Serie-iværksætteren Frank Rasmussen har en særlig evne, som ikke mange - om nogen - i Danmark evner at matche.

Artikel top billede

ComputerViews: Det vækker opsigt i den danske telebranche, når enfant terriblen Frank Rasmussen pludselig barsler med et nyt teleselskab.

Den dynamiske tele-iværksætter har nemlig flere gange bevist, at han har næse for u-udnyttede huller i den danske telemarked i en grad, der flere gange har tvunget hele telebranchen til at følge efter hans initiativer.

Nu er han på banen igen - og igen er det med et nyt teleselskab, der får navnet Justfone. Det kan du læse mere om her.

Frank Rasmussen har gennem årene stiftet og solgt i alt otte it- og telefirmaer.

Her er Frank Rasmussen-modellen

Modellen er den samme hver gang:

Han ser et hul i markedet med masser af kunde-appeal og udfylder det med et selskab med nye og ofte enkle og billige produkter.

Derefter afhænder han for en formue hele molevitten i en fart til et af de velhavende teleselskaber, der altid hungrer efter flere kunder og gerne vil have en vis kontrol over prisudviklingen på markedet.

Kort sagt: Volumen og kundebasen bankes op på rekordtid, hvorefter den størst mulige gevinst høstes. Og så videre til næste projekt.

Med denne model har Frank Rasmussen efterhånden solgt selskaber for 650 millioner kroner, fortæller han til Børsen.

Det er ikke kærlighed - det er business

Hans hemmelighed er en kombination af to ting: Dels et skarpt blik for de ting, der kan trække kunderne til. Dels en aldeles usentimental indstilling til sine forretninger.

Den sidste evne er nok så vigtig. I modsætning til mange mindre drevne iværksættere knytter han sig nemlig ikke til sine projekter. Det gør, at han uden det mindste vemod tjept skiller sig af med sin nye darling, så snart den rigtige mulighed byder dig.

Det bunder ikke mindst i, at Frank Rasmussen er kendt for at have masser af ideer - også mange flere, end han kan bruge. Han ved, at der altid vil komme nye projekter, nye muligheder for lukrative frasalg.

Her er hans helt uvidenskabelige hemmelighed

Selv begrunder han ganske uvidenskabeligt sit blik for at skabe publikums-baskere med sine egne behov.

"Jeg tager udgangspunkt i mig selv. Hvis jeg mangler noget på markedet, er der sikkert også andre, som også har behov for det," har han tidligere sagt til Computerworld.

Sådan er det også med det nye selskab, som Frank Rasmussen vil bygge op omkring en idé om at kombinere it-løsninger med telefoni-abonnementer med blandt andet avancerede kø-systemer.

"Jeg fatter ikke, at mobilbranchen stadig har en telefonsvarer, man skal ringe og aflytte. For alle hader at gøre det," siger han til Børsen.

Prisen er således ikke længere det bærende issue. Men det var det engang, da Frank Rasmussen selv mente, at mobilmarkedet var 'for pludret' og havde alt for komplekte produkter, som ikke var til at hitte rundt i.

Det førte til etableringen af lavprisselskabet Telmore. Det blev straks en publikumsmagnet med sine meget enkle ydelser uden dikkedarer til lave priser i et marked, der ellers var præget af komplicerede produkter.

Selskabet fik på rekordtid en halv million kunder og var i 2004 blevet så stor en trussel mod TDC, at TDC købte det for angiveligt 400 millioner kroner.

Senere kom Frank Rasmussen på banen med Bibob, der også var baseret på en idé om enkelhed.

Tjente aldrig en krone på driften

Bibob tjente aldrig en krone på driften, men blev efter et stort milliontab alligevel solgt for 93 millioner kroner til Telenor.

Det kan du læse mere om her. 

Salget kom angiveligt ikke mindst i stand, fordi Frank Rasmussen truede med at flytte de mange Bibob-kunder helt væk fra Telenors netværk, som selskabet anvendte.

Frank Rasmussens næse for telemarkedets næste udviklingstrin er efterhånden velkendt i den danske telebranche.

Og på mange måder har han i dag opnået en position, hvor hans indflydelse er selvforstærkende. Netop fordi det er Frank Rasmussens idé, spidser alle øren. Og kigger ekstra opmærksomt på ideen.

Frank Rasmussen er angiveligt bundet af en konkurrenceklausul indtil 2014.

Først derefter vil vi få at se, om han igen kan omvælte det danske telemarked og tjene kassen.

Læs også:

Frank Rasmussen på trapperne med nyt firma

Frank Rasmussen snart klar med nyt iværksætter-eventyr

Frank Rasmussen vil starte nyt teleselskab - Sælger MVNO Systems til Telenor

Telenor køber Frank Rasmussens BiBoB

Frank Rasmussen klar med nyt teleeventyr

Frank Rasmussen snart klar med nyt iværksætter-eventyr

Frank Rasmussen klar til at sælge igen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job