Nu uddyber Miracles bestyrelsesformand, Jan Skelbæk, hvorfor det var nødvendigt at tage så drastiske skridt at lange en fyreseddel ud til Mogens Nørgaard, der sammen med Lasse Christensen skabte virksomheden i 2000. Den er siden vokset til omkring 300 ansatte inklusive freelance-medarbejdere.
"Der har været meget lille synlighed i forbindelse med arbejdet, og der har været meget stor synlighed på ting, der ikke har så meget at gøre med arbejdet," indleder Jan Skelbæk med.
"Jeg tror ikke, at jeg træder på Mogens, hvis jeg siger, at sådan har det været i en længere periode. På den baggrund er det ikke helt holdbart, at han har en administrerende direktørpost, som jo i bund og grund skal være med til at udvikle virksomheden," fortsætter Jan Skelbæk.
Ris og ros til den fyrede direktør
Bestyrelsesformanden understreger, at den nu fyrede Mogens Nørgaard har stået for en masse fantastiske ting for Miracle og altid udførte sine projekter i en fantastisk ånd, hvor profitmaksimering måske ikke altid var i højsædet.
"Den ånd vil vi gerne fortsætte med, men vi bliver bare nødt til at gøre det med en direktør, som også er aktiv til at gøre det," siger Jan Skelbæk om fyringen og afviser samtidig, at det skulle være udfald mod kunder, som er den dybereliggende årsag til afskedigelsen.
"Problemet er snarere, at han heller ikke er så synlig der mere (hos kunderne, red.)," siger bestyrelsesformanden for Miracle, som ikke kan lade være med at hive roserne frem igen.
"Hans værdi skal dog ikke undervurderes, og der ville ikke være et Miracle uden Mogens. Det er fantastisk det arbejde, som han har udført. Det er ham selv, der i sin tid fik mig ind i bestyrelsen, og jeg har dyb respekt for ham," siger bestyrelsesformanden, der altså var med til at fyre Mogens Nørgaard.
"Jeg tror bare, at virksomheden er blevet for stor, og Mogens' géner er ikke til at videreudvikle og vedligeholde en så stor organisation. Han er mere til de sjove, skæve vinkler og nye initiativer. Det har jeg egentlig indtryk af, at det har Mogens også selv forståelse for og derfor respekterer beslutningen."
Respekt for skæv direktør
Jan Skelbæk fortæller, at Mogens Nørgaard med baggrund i flere initiativer - eksempelvis en særdeles sarkastisk og spydig pengeindsamling til it-giganten IBM - har formået at sætte sig i respekt hos både kunder og medarbejdere.
Artiklen fortsætter på næste side...