Miracle: Derfor var vi nødt til at fyre Mogens Nørgaard

Interview: Bestyrelsesformanden i Miracle tager bladet fra munden og uddeler både ris og ros til selskabets nu fyrede direktør Mogens Nørgaard.

I går kom det frem, at it-virksomheden Miracle i Ballerup fyrede sin medstifter og administrerende direktør Mogens Nørgaard med begrundelsen, at Mogens Nørgaard var for lidt til stede i virksomheden.

Nu uddyber Miracles bestyrelsesformand, Jan Skelbæk, hvorfor det var nødvendigt at tage så drastiske skridt at lange en fyreseddel ud til Mogens Nørgaard, der sammen med Lasse Christensen skabte virksomheden i 2000. Den er siden vokset til omkring 300 ansatte inklusive freelance-medarbejdere.

"Der har været meget lille synlighed i forbindelse med arbejdet, og der har været meget stor synlighed på ting, der ikke har så meget at gøre med arbejdet," indleder Jan Skelbæk med.

"Jeg tror ikke, at jeg træder på Mogens, hvis jeg siger, at sådan har det været i en længere periode. På den baggrund er det ikke helt holdbart, at han har en administrerende direktørpost, som jo i bund og grund skal være med til at udvikle virksomheden," fortsætter Jan Skelbæk.

Ris og ros til den fyrede direktør
Bestyrelsesformanden understreger, at den nu fyrede Mogens Nørgaard har stået for en masse fantastiske ting for Miracle og altid udførte sine projekter i en fantastisk ånd, hvor profitmaksimering måske ikke altid var i højsædet.

"Den ånd vil vi gerne fortsætte med, men vi bliver bare nødt til at gøre det med en direktør, som også er aktiv til at gøre det," siger Jan Skelbæk om fyringen og afviser samtidig, at det skulle være udfald mod kunder, som er den dybereliggende årsag til afskedigelsen.

"Problemet er snarere, at han heller ikke er så synlig der mere (hos kunderne, red.)," siger bestyrelsesformanden for Miracle, som ikke kan lade være med at hive roserne frem igen.

"Hans værdi skal dog ikke undervurderes, og der ville ikke være et Miracle uden Mogens. Det er fantastisk det arbejde, som han har udført. Det er ham selv, der i sin tid fik mig ind i bestyrelsen, og jeg har dyb respekt for ham," siger bestyrelsesformanden, der altså var med til at fyre Mogens Nørgaard.

"Jeg tror bare, at virksomheden er blevet for stor, og Mogens' géner er ikke til at videreudvikle og vedligeholde en så stor organisation. Han er mere til de sjove, skæve vinkler og nye initiativer. Det har jeg egentlig indtryk af, at det har Mogens også selv forståelse for og derfor respekterer beslutningen."

Respekt for skæv direktør
Jan Skelbæk fortæller, at Mogens Nørgaard med baggrund i flere initiativer - eksempelvis en særdeles sarkastisk og spydig pengeindsamling til it-giganten IBM - har formået at sætte sig i respekt hos både kunder og medarbejdere.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.