Yahoo banker Google - og hvad så?

For første gang i et par år er Yahoo større end Google på hjemmebanen i USA.

Artikel top billede

For første gang i to år banker søgemaskineselskabet Yahoo storebroderen Google, målt på antallet af unikke besøgende, på hjemmebanen i USA.

Sejren er dog ikke målt på de to selskabers søgemaskiner.

Derimod er føringen fordelt på alle Yahoos sites i juli mod alle Googles sites, og her kunne Yahoo notere sig 196,6 millioner unikke besøgende amerikanere mod Googles 192,3 millioner besøgende.

Afstanden mellem de to internet-giganter har i flere måneder ligget tæt målt på alle deres sites, og Yahoos fremskridt med otte millioner, sammenlignet med juni, har været tungen på vægtskålen til at overtage det amerikanske mesterskab i at være den mest besøgte virksomhed på nettet.

På de efterfølgende placeringer ligger Microsoft-sites, Facebook og AOL, oplyser USA Today med data fra analysehuset comScore. 

Lidt søgt succes

Yahoo-placeringen er utvivlsomt en sejr for selskabets administrerende direktør, Marissa Mayer, som øvrigt i 1999 blev ansat som Google-medarbejder nummer 20 og har en 13-årig fortid hos Yahoos ærkerival.

Topplaceringen hos comScore er blandt andet kommet i hus med en række opkøb i den seneste tid, selvom mikroblogging-sitet Tumblr til godt seks milliarder kroner ifølge comScore ikke tæller med i statistikken.

Spil, mail og ejendomsmarkedet har derimod været afgørende faktorer for, at Yahoo kan bryste sig af at være størst.

Målt på søgemaskinerne alene er Yahoo dog stadig langt efter Google, som sidder på omkring to tredjedele af de amerikanske søgninger, mens Bing har små 20 procent, og Yahoo halter efter på tredjepladsen med en markedandel på godt 10 procent.

Set med globale øjne er Yahoo endnu længere bagud.

Google har ifølge statistiksitet StatCounter 90 procent af verdensmarkedet, mens Bing ligger på 3,86 procent, og Yahoo har 2,87 procent af alverdens internetsøgninger.

Samtidig er det nok værd at notere, at Google ifølge Wired scorede omkring 67 milliarder kroner på reklameindtægter i sidste kvartal, mens Yahoo kunne notere sig en reklameomsætning på godt seks milliarder kroner i samme periode.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    AI-backend udvikler

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S