Sådan skal nye it-projekter skaffe milliard-besparelser

Digitale muligheder i milliardklassen er overskriften for kriseramte EU, der barsler med it-projekter om blandt e-fakturaer, fælleseuropæisk EPJ og et NemID-lignende login. Få overblikket her.

I Danmark har offentlige myndigheder tilsammen sparet 68 millioner kroner på at skanne fakturaer ind, efter e-faktura-teknologien NemHandel blev indført i 2008.

Det beløb vil på EU-niveau årligt ligge på op mod 13 milliarder kroner for offentlige myndigheder, mens det vil komme helt op og ringe i omegnen af 300 milliarder kroner årligt, hvis alle europæiske virksomheder også får indført e-fakturering.

Derfor har EU-Kommissionen for nyligt udsendt et udkast til et e-fakturerings-direktiv som en del af en større vision, der ultimativt skal gøre offentlig europæisk administration papirløst.

Det arbejde er for alvor blevet påbegyndt i april og forventes afsluttet i foråret 2016, hvor der altså i mellemtiden er milliarder af euro, der glider gennem fingrene, fordi EU skal have alle medlemslande til at hoppe med på en fælles standard for e-fakturering.

Men kontorchef Morten Mejer-Warnich fra Digitaliseringsstyrelsen, når nu NemHandel fungerer godt i Danmark, kan vi så ikke 'bare' blæse det op på EU-niveau og indløse gevinsterne med det samme?

"Ofte er 'bare' et ret dyrt ord i it-projekter, og på tværs af alle EU-landene vil der være en hel del lokale hensyn at tage," siger Morten Mejer-Warnich, som dagligt arbejder med e-faktureringsstandardisering hos Digitaliseringsstyrelsen.

Danmark kigger på økonomien
Han fortæller, at man i dag allerede har hentet erfaringer med e-fakturering i Peppol-projektet (Pan-European Public Procurement On-Line), som 20 EU-lande har været med inde over.

Siden 2012 har non-profit-organisationen OpenPeppol taget over med hensyn til eksempelvis standardiseringen i lighed med danske NemHandel, der bygger på OIOUBL-standarden, men som ikke er et produkt i sig selv.

Derimod er det meningen, at markedet skal stille de konkrete e-faktureringsprodukter til rådighed for både offentlig og privat e-fakturering, som vi eksempelvis kender det fra det danskudviklede selskab Tradeshift.

Disse produkter skal så bygge på standarder, og trods opbakningen til visionen fra stort set alle de europæiske lande, kan det godt vise sig at blive en hård nød at knække af flere årsager.

"De enkelte EU-lande skal kigge på, hvad det vil koste at erstatte en lang række eksisterende lokale løsninger på tværs af EU. Fra dansk side vil vi eksempelvis kigge på vores egen NemHandel-investering og hvorledes, der kan laves en naturlig overgang fra NemHandel til Peppol," siger Morten Mejer-Warnich.

Han tilføjer, at der også andre steder er lokale processer og lokale lovgivninger, som der skal tages højde for, før visionen om et digitalt indre marked med fællesstandarder for e-fakturaer kan få sit praktiske gennembrud.

I dag er omkring 95 procent af alle fakturaer, der bliver sendt på tværs af landegrænserne i EU, traditionelle papirfakturaer.

Skal vi have underskrift med? 
I Danmark har blandt andre it-brancheforeningen IT-Branchen i sidste uge afgivet sit høringssvar til den europæiske e-faktura, hvori IT-Branchen foreslår at tilsætte en signatur-ordning a la den danske NemID for at øge sikkerheden for afsenderens identitet i e-faktureringen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Kørekort-app sætter download-rekord: Blev hentet over en halv million gange det første døgn - se de første download-tal her
På et enkelt døgn blev den nye kørekort-app hentet over en halv million gange, viser download-tal fra Digitaliseringsstyrelsen.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.