Apple-kursen dykker efter lancering af plastic-iPhone

Efter Apples lancering af ny økonomi-iPhone falder aktiekursen for det hovedrige selskab, som ifølge aktie-analytikere har begået en fejl på lommeregneren.

Artikel top billede

Stenrige Apple må tage imod en lussing på børsen, efter at selskabet i denne uge præsenterede to nye iPhones, hvoraf den ene er en moderat prissat model rettet mod nye markeder som Indien og Kina.

Overblik: Sådan står iPhone 5S og 5C over for de store Android-drenge

Billig har dog vist sig at være en relativ størrelse.

For med skarp konkurrence fra to andre hovedkombattanter i toppen af smartphone-superligaen, Samsung og Huawei, har Apple ifølge flere finans-spåmænd ikke haft held til at skrive det rigtige tal på prisskiltet, rapporterer BBC.

"Investorerne holdt sig væk, fordi Apples pris ikke gik langt nok ned til at tiltrække et nyt marked," lyder konklusionen fra Mark Luschini, chef-investeringsstrateg hos rådgivningsvirksomheden Janney Montgomery Scott.

Går Apple efter hele verden?

Og der er næsten ekko på linjen, når Walter Piecyk fra aktierådgivningsselskabet BTIG Research udtaler sig om årsagerne til et drop på 5,4 procent til 467,7 dollar per aktie ved børsens lukketid onsdag.

"Prisen er simpelthen ikke lav nok til på en passende måde at ramme den betydelige globale vækst, som vi mener eksisterer med usubsidierede kunder, der endnu ikke har købt en smartphone," siger han - med henvisning til, at der er mange teleselskaber i udviklingslande, der ikke yder tilskud til telefonerne i en abonnementsordning med bindingsperiode.

Han udelukker dog ikke, at smartphone-æraens gudfader kan få et gennembrud på alverdens markeder frem for blot i Vesten.

"Det store spørgsmål er så, om Apple går efter disse markeder eller bare forbliver en high-end telefonproducent," funderer Walter Piecyk ifølge BBC og påpeger, at en virkelig billig iPhone er en temmelig nem vej til igen for alvor at skrabe guld ind.

Læs også:

Apple indhentet: iPhonen er ikke længere noget særligt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S