Artikel top billede

Sådan bruger Novo Nordisk big data i praksis

Den præcise beslutning er baseret på den rigtige analysestrategi. Sådan er filosofien i en af Danmarks største virksomheder. Hør hvilket lille ord, der virkelig skaber værdi i Novos big data-løsning.

"Hvorfor?"

"Det er det spørgsmål, der har tilført os mest værdi," fortæller Yiannis Mallis, der er vice president for global marketing i den danske medicinalgigant, Novo Nordisk.

Det er nemlig udgangspunktet for, hvad der skal komme ud af dataanalysen.

"Vi kender vores branche så grundigt, at vi ofte selv kan stille de kritiske og fremadrettede spørgsmål til baggrund for analyserne, og det giver en god start, når man kender sine præmisser."

Formålet med datagrundlaget er at skabe mere sikkerhed på ledelsesgangen og bedre produkter til Novos kunder, der ofte er diabetespatienter.

"Dataanalyse er et værktøj til at træffe beslutninger. Det er simple beslutninger, om vi skal lancere i et bestemt marked på et bestemt tidspunkt. Eller komplekse spørgsmål som, hvilke lande skal vi investere i over de næste fem år." 

"Vi kan give ret sikre bud på udviklingen på kort sigt, men endnu ikke på langt sigt. Men det er ambitionen"

Og dataanalyse i medicinalfirmaet handler i stigende grad om, hvilken effekt beslutningerne har.

"Vi kommer med forslag til, hvad vi ville gøre, hvis vi var i beslutningstagernes sko, baseret på analyserne," siger Yiannis Mallis.

Konstant nye udfordringer

Der er fire hovedområder, hvor dataanalyse bruges i Novo.

Det første område er udvikling, forsøg og patientrelaterede data.

Det bruges desuden til omkostningsanalyser.

Ligeledes benyttes det også i forbindelse med konkurrenter og salg og sidst men ikke mindst i forbindelse med socialøkonomiske spørgsmål, sociale medier og til markedsundersøgelser.

Medicinalverdenen som helhed har været begunstiget af en meget høj vækst, men tingene ændrer sig meget hurtigt i denne branche, og den udvikling vil Novo Nordisk gerne komme i forkøbet, fordi det giver et forspring i forhold til konkurrenterne.

Et af de kendetegn, der er i produktionen af medicin, er store forandringer i kundegrundlaget og i betingelserne.

"I forbindelse med innovation af nye præparater er omkostningerne steget støt i forhold til faldende indtægter fra præparaterne. Det er altså blevet dyrere at udvikle ny medicin. Samtidig er der et krav om nye produkter, for at virksomheden overlever," fortæller han.

Forskellige regler i den globale verden har også betydning for, hvordan markedsføringen foregår. Og der er stor forskel fra land til land.

"De moderne diabetesprodukter bruges eksempelvis meget hyppigere i et land som Tyrkiet end i et land som Tyskland. Det er nok overraskende for mange, og det kræver en omhyggelig planlægning, når vi lancerer et produkt."

Også samfundet, og den måde vi lever på, har stor indflydelse på salg og udvikling.

"Folk bliver ældre, spiser anderledes, lovgivningen ændrer sig, og konkurrencen bliver hårdere," fortæller Yiannis Mallis.

Data er en levende organisme

Analyser af information bruges til at understøtte de fire kategorier. 

"Big data er i min bevidsthed et udviklingsforløb. Ofte er resultatet af en big data-løsning, at man hiver informationer ud fra en stor bunke, som man står ved siden af. Andre ser det som en tunnel, man bevæger sig igennem, hvor informationerne kommer i en konstant strøm og bliver mere og mere avancerede. De bedste analyser er således ikke statiske, men dynamiske. Data er et univers, en levende organisme."

Men hvordan fungerer den filosofi i praksis?

Udgangspunktet for at udvikle analyser på disse områder er et meget omfattende datagrundlag, der eksempelvis beskriver sygdomsforløb eller salg. Data, som medicinalindustrien har opsamlet gennem lang tid.

"Men vores egne data kombineres med informationer som økonomi i samfundet eller fra sociale medier for at give mening i en konkret sammenhæng," siger Yiannis Mallis.

"En af de ting, vi har erfaret, er, at analyser kan skyde ualmindelig forkert. Ofte er information helt ubrugelig, hvis man ikke har gennemskuet sammenhængen, de skal bringes i."

"Data er et univers, en levende organisme"

I Novo er udgangspunkt for big data at skabe værdi for virksomheden.

"Første trin i den udvikling er at blive mere effektive i produktionen, så vi kan fokusere på strategi og innovation. I bedste fald kan man se guldklumperne i en fart."

I forbindelse med den effektivisering har rapportering været et område, hvor Novo har brugt big data målrettet. 

"Vi genererer hele tiden store mængder af rapporter eller patientanalyser, der er meget omfattende. Ofte på flere hundrede sider. Den proces har vi i dag automatiseret, så det tager ganske få timer, fremfor mange personers daglige arbejde."

Der er ligeledes blevet implementeret data fra tredjepartsvirksomheder i analyserne, så de kan specificeres med geografi, tidsperioder eller forbrug af produkter. 

"På den måde kan vi få svar på, hvorfor tingene udvikler sig som de gør. Vi stiller hele tiden spørgsmålet 'hvorfor'."

Krystalkugle-teknologi

Ud fra platformen, der giver svar på fortidens beslutninger, skal Novos eksisterende it-systemer udvikles til at blive et stærkere forudsigelsesværktøj. 

"Vi vil gerne have muligheden for at give meget kvalificerede svar på formodninger om fremtiden. Vi kan give ret sikre bud på udviklingen på kort sigt, men endnu ikke på langt sigt. Men det er ambitionen." 

En proces, som er svær og måske slet ikke mulig.

"Som jeg ser det, har ingen endnu fundet den gyldne nøgle til at gøre det korrekt. Det er en udviklingsproces, som vi arbejder på at få til at gå op i en højere enhed."

Det mål kræver de helt rigtige folk, der kan samarbejde på tværs af faggrænser. 

"Vi har et team, der er sammensat af it-specialister og forretningsstrategiske personer. De skal flette deres viden ind i hinanden, og det arbejder vi på at få til at lykkes, så vores analyser om fremtiden bliver mere præcise," lyder det fra Yiannis Mallis.

Læs også:
Big data-løsning i dansk kommune får borgerne i arbejde

Mød en af magtens mænd indenfor big data-teknologi

Sygehus-it gennempløjer dine data - her er resultatet

Bare vent: Så vild bliver overvågningen af dig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
NNIT åbner igen kontorerne for sine medarbejdere - snart vil alle være tilbage: Her er hele genåbningsplanen
De tomme mødelokaler og stille kontorer er ved at blive udskiftet med en summen af stemmer hos NNIT. Konsulenthuset er i gang med at eksekvere på en genåbningsplan, der skal munde ud i en fuld genåbning af kontorerne.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.