For den dataindsamling, der sker i øjeblikket, er kun starten på en minutiøs kortlægning af dig.
Et af de væsentligste mål med datahøsten er at få snablen ned i din pengepung ved at kortlægge dig som forbruger.
En 360-graders kundeprofil kalder man det i en meget stor dansk bank.
Læs også: Så blodtørstige er virksomhederne efter dig og dine data
Udgangspunktet er big data, business intelligence 2.0 eller digital markedsføring - kært barn har mange navne - men formålet har ikke ændret sig, siden Lars Larsen tonede frem på tv-skærmen i reklamefilmens barndom med et "godt tilbud til dig."
Firmaer som Sitecore eller Adobe har allerede set mulighederne og med stor succes til følge.
Vi høster allerede
Endnu har vi kun set begyndelsen, og løsningerne er stadig et stykke fra målet, men datagrundlaget om dig høstes allerede i stor stil.
Der mangler it-løsninger, der for alvor kan samle og analysere de store ustrukturerede datamængder i realtid, men der arbejdes på højtryk for at få det til at lykkes.
Du har allerede fået et målrettet nyhedsbrev eller mødt de første (og måske lidt ubehjælpsomme) forsøg på eksempelvis Facebook, hvor en annonce, baseret på et lille datagrundlag om dig, udgiver sig for at være målrettet.
Du griner måske lidt over Facebook-annoncerne for Wallmans Dinnershow eller sms-lån og siger en sætning som, "at de annoncer da rammer helt forkert."
Et lille tankeeksperiment
Men lad os opstille et eksperiment, der ikke sætter fantasien for meget på prøve.
En dagligvarebutik har en medlemsordning, hvor du er registreret med dine personlige oplysninger.
Desuden har forretningen oprettet en bank, og så tilbyder den dig en billig, eller måske ligefrem gratis mobiltelefon i samspil med et abonnement. Dog på betingelse af at dagligvarebutikken må følge din færden via telefonens gps-system.
I butikken er der ligeledes opsat et videoovervågningssystem, der følger din færden i butikken og som analyserer, hvor du er, og hvad du ser på - i realtid.
En lørdag eftermiddag bruger du 15 minutter i tv-afdelingen, fordi du lige skal orientere dig om de nye fjernsyn.
Før du forlader butikken, tikker der en sms ind på din mobil, som giver dig 10 procent rabat på et fjernsyn, et tilbud om finansiering gennem et banklån og en kontaktperson, du kan finde i afdelingen.
Læs også: Sådan kortlægger Coop kunderne med big data - og tjener flere penge
Artiklen fortsætter på næste side...