Big data-topchef: Firmaer overser mulighederne i denne teknologi

Mød en af de mest magtfulde mænd indenfor big data og hør, hvad han mener om dit privatlivs fred i dataanalyse-samfundet, hvor vi konstant vil blive målt og vejet af alt og alle. Her er et kig om på skyggesiden af big data-medaljen.

Artikel top billede

Interview: Han hører til blandt de mest magtfulde personer indenfor big data og BI, men hans fremtoning signalerer ikke umiddelbart magt.

Mikael Hagstrom fra SAS Institute er ikke så høj, og øjnene er rare. Han er iført den nypressede business-beklædning med hvid skjorte og gult slips, og han går med lidt stive kropsbevægelser.
 
Hans udgangspunkt er teknologien, men det er en rigtig god næse for forretningen, der har banet hans vej til de bonede gulve. 

Da jeg møder ham i København, har han tilbragt 27 af de seneste 30 dage på hotelværelser. En vaskeægte forretningsnomade.

Han kommer fra oprindelig fra Sverige, men i dag lever han i North Carolina i USA, blot nogle få kilometer fra SAS Institutes hovedsæde, hvor han er næstkommanderende og har ansvaret for over halvdelen af virksomhedens omsætning, der kommer fra 48 lande.

Data vælter ind - nu skal der analyseres

Big data ligger helt i toppen af analysehuset Gartners mest hypede teknologier. Det er it-afdelingernes nye sort.

Og med god grund, vurderer Mikael Hagstrom:

"For to år siden eksisterede 80 procent af de data, vi har i dag, slet ikke."

"Dataudviklingen er ikke den store overraskelse, den har vi kendt længe. Men den teknologiske udvikling betyder, at mange af de tanker vi har haft om at udnytte dette indhold, er begyndt at blive til virkelighed," fortæller han.

I Danmark er big data-løsningerne begyndt at pible frem, men endnu er Danmark og Norden ikke helt fremme i it-sandalerne med de hvide sokker på big data-området. 

Måske har vi brug for at tænke os om.

Bagsiden af big data-medaljen

Der er nemlig både en sort og en hvid side af medaljen, når man taler big data og den enorme registrering af (personlige) data, der er forbundet med eksempelvis købsanalyser.

Som samfundsborger og forbruger i den strøm af registreringer som big data-teknologien vil medføre, frygter jeg for en så massiv registrering af min gøren og færden, at den kommer helt ud af kontrol. Helt nye områder som eksempelvis supermarkeder og banker vil opbygge kundeprofiler med data om mig, bag min ryg. Er dette totalovervågningssamfund ikke et kæmpe skråplan for privatlivets fred?

"Det er et vigtigt tema, og det er langt fra helt tydeligt endnu, hvordan den personlige integritet skal håndteres i big data-samfundet. Faktisk er det stadig et generelt problem på nettet," siger Mikael Hagstrom.

"Men der er også rigtig mange gode ting forbundet med big data, eksempelvis indenfor behandling af diabetes, hvor man er langt fremme. Big data er stadig er en lukket verden for borgeren, og i øvrigt også for mange virksomheder. 

Derfor er det er stort behov for information, kommunikation og gennemsigtighed om, hvad vi vil have eller ikke vil have."

Læs også: Sygehus-it gennempløjer dine data - her er resultatet.

Brugerrevolution

Er I ikke bange for en modreaktion fra brugerne, når de bliver bevidste om, at de hele tiden registreres, og at disse data analyseres, så eksempelvis handlende kan få snablen ned i folks tegnebog? 

"Jo, det er der helt klart en mulighed for, og der er allerede eksempler på det. Det er en balance, og ny teknologi kan altid udnyttes til 'forkerte' formål. 

Banker, telefirmaer og de øvrige virksomhederne har et ansvar for kommunikation, ellers får de et troværdighedsproblem, men også politikerne skal på banen. Der mangler en politisk tilgang til hvilke rammer, vi vil have i analysesamfundet.

På den anden side er fordelene simpelthen for store til, at vi skal lægge teknologien fra os på den baggrund. Men der skal være valgmulighed for den enkelte.

Vi må dog ikke glemme borgernes magt i den kamp. Den magt bliver også skærpet betydeligt, når virksomhederne skal tage hensyn til krav og kritik. På den måde kan forholdet måske blive mere jævnbyrdig." 

Er der ikke en risiko for, at store dele af erhvervslivet bliver monopoliseret, fordi det bliver nogle få og meget store spillere, der har råd til de helt store og forkromede big data-løsninger, der kan fange forbrugerne. Derved bliver konkurrencen og forskelligheden sendt til tælling af dem, der har flest penge, og derved er bedst til at analysere forbrugeradfærd?

"Nej, det tror jeg ikke. Det er korrekt, at når en branche, eksempelvis bankerne, begynder at anvende dataanalyse, så må de øvrige følge med, men jeg vurderer, at det giver bedre løsninger og muligheder for, at en virksomhed kan differentiere sig fra de øvrige. Det vil give grobund for ny innovation, og derved bedre forhold for udvikling i samfundet." 

Læs også: Big data vil stikke snablen dybt ned i din pung

I hvilken retning er big data-udviklingen på vej hen?

"Der er stadig lang vej til de visioner og forestillinger, vi har i dag. Mange firmaer har endnu ikke fået øjnene op for mulighederne, der er i dataanalyse, og borgerne mangler også en forståelse og information om muligheder og løsninger.

Så det handler i stort omfang om at realisere versionerne." 

Hvad er SAS Institutes næste fokusområde?

"Det er helt klart den mobile platform. Her er der rigtig mange muligheder, som vi ikke har set så meget på endnu. Vi udnytter endnu ikke analyse af netværks-data i særlig stor stil, så det er et fokusområde for os."

 

Stor mangel på kloge it-folk inden for nyt vækst-område 

Total overvågning på nettet: Denne teknologi holder snushanerne effektivt fra døren

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil