Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

Derfor er det (næsten) umuligt at stoppe mail-kaos

Et samarbejdssystem kan bidrage med meget godt til virksomheden, men man begår en stor fejl, hvis man tror, at det kan erstatte e-mailen.

Det kan godt være, at mange virksomheder i stor stil investerer i samarbejdssystemer og social software - blandt andet fordi e-mailen i en række sammenhænge er en for gammeldags måde at kommunikere på og kan være lidt af en tidsrøver.

Det er bare ikke ensbetydende med, at medarbejderne så rent faktisk bruger mindre tid i mail-systemet eller på at lede efter information, skriver Forrester-rådgiver Philipp Karcher i et blogindlæg. 

"Måske vil sociale teknologier på sigt fintune deres motorer til indholds-anbefalinger, og nok mennesker vil tage platformene til sig til, at vi stoler lige så meget på dem, som vi stoler på vores indbakker til vigtige beskeder. Men der er vi ikke helt endnu," skriver han.

"Social er i dag et supplement, ikke en erstatning af e-mail. Medarbejderne i de mest modne sociale virksomheder tjekker stadig deres deres indbakke først og aktivitets-strømmene sekundært," forklarer Phillipp Karcher.

Masser af støj i dagligdagen

Forrester-rådgiveren beskriver udviklingen således:

"Social fortrænger nogle interaktioner, der er ineffektive over e-mail, men overordnet set introducerer det flere beskeder, som medarbejderne skal gennemgå."

Phillipp Karcher skriver dog samtidig også, at det ikke nødvendigvis er en negativ ting, da virksomhederne i høj grad også investerer de sociale teknologier for at øge samarbejdet i organisationen.

"Hvis en organisation skal være konkurrencedygtig, kan den ikke bare have en masse mennesker, der sidder og kigger på e-mails og sender hinanden e-mails bare for at vise, at de har gjort noget"

Men mens det eksempelvis bliver lettere at finde frem til kolleger, der kan hjælpe med bestemte opgaver, og at deltage i relevante diskussioner og videndeling, så giver samarbejdssystemerne også en ny udfordring: 

"E-mail har et lavt støj-signal, men social er endnu mere støjende. Faktisk viser Forresters data fra undersøgelser, at sammenlignet med medarbejdere, der ikke benytter sociale medier i virksomheden, så bruger dem, der gør, faktisk mere tid af deres typiske arbejdsdag på at lede efter information."

Forrester skriver, at det ikke er ensbetydende med, at man er mere ineffektiv, for det er snarere et udtryk for, at kommunikationen og videndelingen er forbedret.

Derfor kan e-mailen være et problem

Rådgivningsfirmaet McKinsey har tidligere vurderet, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 25 til 30 procent ved at tage moderne samarbejdssystemer og sociale teknologier i brug.

It- og innovationsforsker Casten Sørensen fra London School of Economics and Political Science har i en artikel på Computerworld beskrevet problemstillingen således:

"Hvis en organisation skal være konkurrencedygtig, kan den ikke bare have en masse mennesker, der sidder og kigger på e-mails og sender hinanden e-mails bare for at vise, at de har gjort noget, selv om det i virkeligheden ikke er vigtigt."

"Problemet er, at det tager vores opmærksomhed fra bolden. Vi kigger for meget væk fra bolden og bruger for meget tid på de e-mails," har han udtalt. 

Carsten Sørensen har et bud på, hvorfor vi bliver ved med at sende så mange cc-mails til hinanden, når det forstyrrer og dermed går ud over produktiviteten.

Men selv om det vrimler med smarte samarbejdssystemer og ny it, der kan øge produktiviteten, kan det også ende med at gøre dig mere ineffektiv og bremse innovationen, har han advaret.

Man kan dog, ved at lægge den rette strategi, optimere gevinsterne ved social software i virksomheden. Find inspiration til det arbejde her.

Læs også:

It-forsker: Sådan kan it ødelægge dit firma

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Sådan får du succes med sociale medier i dit firma

Du køber ny smart it - men får slet ikke nok ud af det




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere


AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere






Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Er det nu? Eller skal vi vente? Optimér udskiftning af servere i koncernen
Denne analyse giver dig svar på, hvordan du rammer ”the sweet spot”, der sikrer maksimal udnyttelse af eksisterende hardware i koncernens IT-miljø, inden du skifter til nye servere.