Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her!

Test: Computerworld har brugertestet betingelserne for at benytte flere af Microsofts online-produkter. Hør her en dansker brokke sig højlydt over at skulle læse de langhårede regelsæt hos Microsoft.

Artikel top billede

Microsoft er lige så slem som Facebook og Google. 

I hvert fald når det kommer til at udfærdige en tekst omkring sine brugervilkår, hvor it-giganten beskriver, hvad man må og ikke må på Microsoft-tjenester som Skydrive, Outlook.com og Messenger. 

Det viser en brugertest, som Computerworld har udarbejdet sammen med usabilityfirmaet Usertribe

Microsofts tur

I testen har vi bedt fem danskere om at læse servicevilkår hos flere it-giganter, og efter de først har jamret over Facebook og siden Google, er turen nu kommet til Microsofts betingelser. 


Sådan reagerer en af testpersonerne, da han åbner for Microsofts serviceaftale for brugen af blandt andet Skydrive, Outlook.com og Messenger.

Kan ikke løse opgaven
De fem testpersoner fortæller alle, at de er nogenlunde med på, hvad Microsofts regelsæt handler om.

Men testen afslører dog et lidt andet billede, da ingen af de fem testpersoner kan pege på konkret indhold, der ikke må oploades på eksempelvis Microsofts Skydrive-tjeneste.

Det skyldes måske, at Microsoft i sine væg-til-væg-betingelser linker videre til andre ordensregler.

Kan koste dig dyrt ikke at kende reglerne

Den slags uvidenhed kan få konsekvenser, da Microsoft-brugere tidligere har fået lukket deres Skydrive-konto efter upload af mere eller mindre uskyldige billeder.

Også upload af en nøgen kravlenisse har tidligere fået alarmklokkerne til at ringe hos Microsoft, hvilket software-giganten dog senere har beklaget.

En af testpersonerne går i et slags forsvar for Microsoft under sin gennemlæsning af servicevilkårene med den noget knudrede lovtekst, hvor han studser over, at selskabet tiltaler brugeren med 'De' og 'Deres' i stedet for 'du' og 'dit'.

"Jeg tror da slet ikke, at servicevilkårene handler om at skade brugerne, men det handler derimod om, at Microsoft dækker sig ind på alle mulige måder. Men der er alt for meget tekst til, at man reelt kan forstå betingelserne."

Det siger de om Microsoft-reglerne

Her er en lille buket af de udsagn, som testpersonerne udbrød, da de læste/skimmede Microsofts regelsæt igennem: 

"Der er rigtig meget tekst, og jeg kan se på cursoren, at der er meget langt ned til bunden."


En testperson hævder, at ingen vil læse Microsofts betingelser.

"Det er vist med livrem og seler, at man har skrevet den lange tekst."

"En kedelig omgang lovskrift."

"Jeg ved ikke, hvilket indhold der ikke er tilladt, men jeg fandt da ud af, at de gennemgår mit indhold for at sikre sig mod spam og malware."

Læs også, hvad Microsoft siger til kritikken af selskabets online-serviceaftale

Giv din mening til kende: Har du nogensinde selv læst licensbetingelser helt igennem? Hvad er din personlige oplevelser med software-selskabernes servicevilkår?

Læs også de andre bruger-tests: 
Dansker om Facebooks regler: Umuligt at overskue

Googles danske regler står på hollandsk

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S