Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her!

Test: Computerworld har brugertestet betingelserne for at benytte flere af Microsofts online-produkter. Hør her en dansker brokke sig højlydt over at skulle læse de langhårede regelsæt hos Microsoft.

Artikel top billede

Microsoft er lige så slem som Facebook og Google. 

I hvert fald når det kommer til at udfærdige en tekst omkring sine brugervilkår, hvor it-giganten beskriver, hvad man må og ikke må på Microsoft-tjenester som Skydrive, Outlook.com og Messenger. 

Det viser en brugertest, som Computerworld har udarbejdet sammen med usabilityfirmaet Usertribe

Microsofts tur

I testen har vi bedt fem danskere om at læse servicevilkår hos flere it-giganter, og efter de først har jamret over Facebook og siden Google, er turen nu kommet til Microsofts betingelser. 


Sådan reagerer en af testpersonerne, da han åbner for Microsofts serviceaftale for brugen af blandt andet Skydrive, Outlook.com og Messenger.

Kan ikke løse opgaven
De fem testpersoner fortæller alle, at de er nogenlunde med på, hvad Microsofts regelsæt handler om.

Men testen afslører dog et lidt andet billede, da ingen af de fem testpersoner kan pege på konkret indhold, der ikke må oploades på eksempelvis Microsofts Skydrive-tjeneste.

Det skyldes måske, at Microsoft i sine væg-til-væg-betingelser linker videre til andre ordensregler.

Kan koste dig dyrt ikke at kende reglerne

Den slags uvidenhed kan få konsekvenser, da Microsoft-brugere tidligere har fået lukket deres Skydrive-konto efter upload af mere eller mindre uskyldige billeder.

Også upload af en nøgen kravlenisse har tidligere fået alarmklokkerne til at ringe hos Microsoft, hvilket software-giganten dog senere har beklaget.

En af testpersonerne går i et slags forsvar for Microsoft under sin gennemlæsning af servicevilkårene med den noget knudrede lovtekst, hvor han studser over, at selskabet tiltaler brugeren med 'De' og 'Deres' i stedet for 'du' og 'dit'.

"Jeg tror da slet ikke, at servicevilkårene handler om at skade brugerne, men det handler derimod om, at Microsoft dækker sig ind på alle mulige måder. Men der er alt for meget tekst til, at man reelt kan forstå betingelserne."

Det siger de om Microsoft-reglerne

Her er en lille buket af de udsagn, som testpersonerne udbrød, da de læste/skimmede Microsofts regelsæt igennem: 

"Der er rigtig meget tekst, og jeg kan se på cursoren, at der er meget langt ned til bunden."


En testperson hævder, at ingen vil læse Microsofts betingelser.

"Det er vist med livrem og seler, at man har skrevet den lange tekst."

"En kedelig omgang lovskrift."

"Jeg ved ikke, hvilket indhold der ikke er tilladt, men jeg fandt da ud af, at de gennemgår mit indhold for at sikre sig mod spam og malware."

Læs også, hvad Microsoft siger til kritikken af selskabets online-serviceaftale

Giv din mening til kende: Har du nogensinde selv læst licensbetingelser helt igennem? Hvad er din personlige oplevelser med software-selskabernes servicevilkår?

Læs også de andre bruger-tests: 
Dansker om Facebooks regler: Umuligt at overskue

Googles danske regler står på hollandsk

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job