Ups: Googles "danske" online-regler står på hollandsk

Test: En brugertest af Googles regelsæt afslører dårligt sprog og flere passager på hollandsk. Læs her, hvad en stribe danskere mener om servicevilkårene hos søge-giganten.

Artikel top billede

Computerworld har i samarbejde med usability-virksomheden Usertribe bedt fem danskere om at læse servicevilkår hos flere it-giganter.

Først jamrede de sig gennem Facebook-reglerne, og meget bedre bliver det ikke hos konkurrenten Google. 

En pine at læse sig igennem

Flere testbrugere korser sig over Googles tekstmængder med store og små bogstaver samt ikke mindst sprogbrugen - især da flere afsnit står på hollandsk.

"Der kan jo stå hvad som helst," konstaterer en testperson i gennemgangen af Googles betingelser, da hun støder på de hollandske passager i Googles servicevilkår.


En af testpersonerne kritiserer sprogbrugen i Googles brugerbetingelser

Google har efter at være blevet kontaktet af Computerworld angående de udenlandske passager i sine servicevilkår rettet teksten til dansk. 

Kan gøre hvad de vil

Tidligere er det ellers selve indholdet i Googles servicevilkår, der er blevet kritiseret skarpt af dansk it-advokat, da brugerne i betingelserne giver Google 'en verdensdækkende licens til at bruge, gemme, genskabe, modificere og lave afledte værker' af brugernes data.

"De ansvarsfraskriver sig alt"

Den pointe fanger en af brugerne under testen og udtrykker på følgende måde:

"De kan bruge mine ting, som de ønsker, uden jeg rigtig kan gøre noget ved det."

Redder egen røv

At læseoplevelsen hos Google ikke står helt mål med de slagfærdige pointer, er der flere af brugerne, der konstaterer under testen.

"Hvad fik jeg ud af at læse Googles servicevilkår? Ingenting," lyder konklusionen fra en mandlig testperson.


En testperson undrer sig over formidlingen og giver gode råd til, hvordan Google kunne sætte sin tekst op på en mere læsevenlig facon. 

En anden testbruger opsummerer sin nærkamp med Googles servicevilkår således:

"Hvis dokumentet er til for Googles skyld, så har de jo skrevet det på en måde, så det redder deres egen røv. Men hvis de rent faktisk mener, at der er informationer til forbrugerne, så kunne man starte med at sætte det op på en lidt mere modtagervenlig facon, for det er det absolut ikke lige nu."

En tredje testperson vælger dog at se Googles servicevilkår fra et mere humoristisk synspunkt:

"De ansvarsfraskriver sig alt, hvis noget går galt. Men udover det, så har de en masse vilkår til brugerne. Det synes jeg er lidt sjovt."

Her er Googles udmeldinger til kritikken af brugervilkårene

Giv din mening til kende: Har du nogensinde selv læst licensbetingelser helt igennem? Hvad er din personlige oplevelser med software-selskabernes servicevilkår?

Læs også de andre bruger-tests: 
Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job