Så slørede er it-giganternes online-regler

Overblik: Flere brugertests af reglerne på nettets helt store tjenester har vist sig at være en opvisning i sort snak og ligegyldig viden. Få det fulde overblik over alle tests og svar på kritikken fra it-giganterne.

Artikel top billede

Det kan være overordentligt svært at læse og forstå juridiske tekster for brugen af tjenester som Facebook, Gmail og Microsofts online-tjenester.

Det kniber med forståelsen, lysten og at se, hvilke fordele man som bruger får ud af at læse dem. 

It-advokat Martin von Haller Grønbæk påpeger, at man indgår en bindende aftale, når man ticker 'jeps, har læst' og klikker 'ok'. 

Du betaler med dine data i den slags gratis tjenester, men så længe du følger med i medier, traditionelle såvel som sociale, burde du være informeret om eventuelt datamisbrug på online-tjenesterne, lyder rådet fra it-advokaten.   

Samtidig fortsætter flere af software-firmaerne med at opfinde kreative måder at udnytte brugernes data på.

Folk vælter ind

At folk gladeligt betaler for de umiddelbart gratis tjenester hos Facebook, Google Microsoft med data om sig selv, vidner tilslutningen til de tre tjenester mere end alt om.

Om de så også ved, hvad de går ind til og siger ja til igennem software-selskabernes servicevilkår - ja, det er straks et mere komplekst spørgsmål at svare på.

Brugertests af reglerne

Hvordan testpersonerne oplevede it-giganternes servicevilkår, får du her et samlet overblik over sammen med software-virksomhedernes svar på kritikken:


Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige


Facebook efter dansk kritik: Sådan er reglerne altså


Googles danske online-regler står på hollandsk


Google vil ikke besvare disse spørgsmål om uforståelige regler


Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her!'


Microsoft efter regel-kritik: Vi har da et team på sagen


It-giganternes online-regler er nettets største løgnehistorie

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car