Så slørede er it-giganternes online-regler

Overblik: Flere brugertests af reglerne på nettets helt store tjenester har vist sig at være en opvisning i sort snak og ligegyldig viden. Få det fulde overblik over alle tests og svar på kritikken fra it-giganterne.

Artikel top billede

Det kan være overordentligt svært at læse og forstå juridiske tekster for brugen af tjenester som Facebook, Gmail og Microsofts online-tjenester.

Det kniber med forståelsen, lysten og at se, hvilke fordele man som bruger får ud af at læse dem. 

It-advokat Martin von Haller Grønbæk påpeger, at man indgår en bindende aftale, når man ticker 'jeps, har læst' og klikker 'ok'. 

Du betaler med dine data i den slags gratis tjenester, men så længe du følger med i medier, traditionelle såvel som sociale, burde du være informeret om eventuelt datamisbrug på online-tjenesterne, lyder rådet fra it-advokaten.   

Samtidig fortsætter flere af software-firmaerne med at opfinde kreative måder at udnytte brugernes data på.

Folk vælter ind

At folk gladeligt betaler for de umiddelbart gratis tjenester hos Facebook, Google Microsoft med data om sig selv, vidner tilslutningen til de tre tjenester mere end alt om.

Om de så også ved, hvad de går ind til og siger ja til igennem software-selskabernes servicevilkår - ja, det er straks et mere komplekst spørgsmål at svare på.

Brugertests af reglerne

Hvordan testpersonerne oplevede it-giganternes servicevilkår, får du her et samlet overblik over sammen med software-virksomhedernes svar på kritikken:


Danskere jamrer over Facebooks regler: Helt umulige


Facebook efter dansk kritik: Sådan er reglerne altså


Googles danske online-regler står på hollandsk


Google vil ikke besvare disse spørgsmål om uforståelige regler


Bruger om Microsoft-regler: Nej, nej, nej - det er grusomt det her!'


Microsoft efter regel-kritik: Vi har da et team på sagen


It-giganternes online-regler er nettets største løgnehistorie

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S