Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Interview: Der er fuld damp på konkurrencen på det danske telemarkedet, og teleselskaberne forsøger alle at knække koden til at vinde kampen. Her fortæller Telenors direktør om planen med en helt ny it-platform.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Søren SvendsenBilledet er reduceret i størrelse, en større fil kan bestilles. / Soren Svendsen)

Teleselskaberne i Europa - og ikke mindst i Danmark - kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening.

Faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene - det er blot nogle af de udfordringer, selskaberne er nødt til at tackle.

Computerworld tager i en ny interview-serie pulsen på den danske telebranche ved at interviewe de fire store selskaber, Telenor, TDC, 3 og Telia, om deres udfordringer og strategiske satsninger på markedet.

"Det jeg ser som den største udfordring er den virkelige differentiering. Hvordan præsenterer vi den virkelige værdi for kunderne? Hvordan bliver vi mere relevante for vores kunder ved ikke bare at dumpe priserne?" lyder det fra Marek Slacik, der har været administrerende direktør i Telenor Danmark siden sidste sommer.

"Det er en rejse. Du kan ikke ignorere, hvad kunderne siger, og hvis du virkelig ønsker at blive kunde-fokuseret, skal du begynde at handle, ikke kun tale om det. Det har generelt manglet i industrien," siger han til Computerworld.

Telenor har mistet en betydelig mængde mobilkunder over det seneste år, og Danmarks næststørste teleselskab har også måttet erkende, at der var en del kunder, der ikke var tilfredse med selskabets service-niveau - hvilket resulterede i en kæmpe shitstorm på Facebook i 2012.  

"Du skal gøre rent i huset, så kunderne rent faktisk forstår, hvad det er, du tilbyder"

Satser på helt ny it-platform
Marik Slacik forklarer, at det betyder radikale ændringer af måden, man driver forretning på, hvis man rent faktisk skal realisere målet om et bedre fokus på kunderne.

"Det betyder, at nu er nødt til at lave en radikal simplificering og fjerne kompleksiteten for kunderne. Du skal gøre rent i huset - og også holde det rent for fremtiden - så kunderne rent faktisk forstår, hvad det er, du tilbyder."

Det er en af grundene til, at Telenor i Danmark har besluttet at investere i en helt ny og meget omfattende it-platform.

"Service handler i dag om en cross-channel dimension. Det handler om din it-platform og om, hvordan den hjælper kunderne. Og det handler om, hvor simpel, transparent og ligetil du er, så kunderne ikke føler, at du snyder dem."

Det skal ny it-platform bruges til

"Vi bygger på en måde et helt nyt Telenor med en platform, der virkelig er centreret omkring data og fokuserer på bedre kundeoplevelser på tværs af kanaler. Den vil hjælpe os til at blive bedre til at håndtere kunde-data og bruge kunde-data til at hjælpe kunderne," forklarer Telenor-direktøren.

Der er tale om en platform, der skal håndtere alt fra kundernes selvbetjeningsløsninger til de interne systemer og applikationer i Telenor.

Det er firmaet Asia Info Linkage fra Kina, der skal levere løsningen over de kommende to år.

"Komplicerede it-projekter af denne art vil typisk tage to til tre år at implementere, og vi forsøger at gøre det lidt hurtigere, så det kommer under to år."

Sådan kan it hjælpe Telenor

Marek Slacik beskriver, hvad den nye it-platform vil få af betydning for teleselskabet.

"Vi vil kunne præsentere relevante data for kunderne - relevante tips, tilbud og information, baseret på hans eller hendes handlinger."

"Vi skal automatisere ting, og vi skal gøre os interessante for kunderne"

"Vi vil kunne arbejde langt hurtigere med digitale services. I dag kan det tage tre til seks måneder at føje en ny tjeneste til din portefølje - det er ikke holdbart. Vi skal kunne gøre det på dage eller uger, ikke måneder."

Han afviser, at det bare handler om at sænke omkostningerne i virksomheden.

"For os handler det om at være mere effektive i interaktionen med kunderne. Vi skal automatisere ting, og vi skal gøre os interessante for kunderne. Vi bør aldrig se vores it-udvikling som alene en øvelse i omkostnings-reduceringer, for så er kunderne i baggrunden."

For nogle år side var TDC igennem en lignende it-øvelse, da selskabet investerede over to milliarder kroner i at få ryddet op i selskabets gamle it-systemer.

Her satser Telenor også

Marek Slacik tilføjer, at netværks-samarbejdet med Telia er et andet område, hvor Telenor har forsøgt at forbedre sine produkter.

"Det handler ikke længere kun om voice og dækning, det handler rigtig meget om data, og det bringer en ny dimension ind."

Samtidig forsøger selskabet at udvide typen af produkter.

Eksempelvis har Telenor Erhverv netop annonceret en stor satsning på Microsofts Office 365, hvor cloud-løsningen er inkluderet i erhvervsabonnementerne uden merpris i 24 måneder. 

Shitstorm ramte Telenor

Telenor oplevede sidste sommer konsekvensen af den udbredte brug af sociale medier, da en utilfreds kunde postede en klage på teleselskabets Facebook-side - og på ingen tid fik titusinder af andre brugere til at like og bidrage med egne kommentarer.

Shitstormen, som den slags ofte kaldes, er ikke gået ubemærket hen hos Marek Slacik, der selv bringer emnet på banen under interviewet.

"Vi havde en kæmpe Facebook-krise i Telenor. Det lærte vi af. Vi har i dag en anden tilgang til det, vi laver, end for et år siden."

Telenor havde i 2012 en omsætning på 5,6 milliarder kroner i Danmark - et fald på omkring 800 millioner i forhold til 2011 - og resultatet blev et underskud på fire millioner kroner.

Der var i 2012 2.160 ansatte i Telenor.

Marek Slacik er født i Tjekkiet og har tidligere været markedsdirektør i Telenor Serbien, ligesom han har arbejdet for blandt andre Vodafone og Telefonica/O2 i Tjekkiet. 

Han tiltrådte som direktør i Telenor Danmark i 2012. 

Læs også:

Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indleve nyt kapløb

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S