TDC har eksempelvis skiftet CSC ud med Tata som outsourcing-partner og har indgået en omfattende netværks-kontrakt med Huawei.
Teleselskabet har også valgt at lukke M1 og Onfone ned som selvstændige selskaber, at integrere Netdesign i TDC, købe ComX - og at fortsætte den nedskæring i antallet af ansatte, der efterhånden har stået på i nogle år.
"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger Carsten Dilling til Computerworld.
Han forklarer, at der formentlig fortsat vil skulle være tre til fem procent færre ansatte i TDC hvert år, men at en stor del af det kan klares med naturlig afgang.
Svært at tjene penge på en iPhone
Det med at minimere omkostningerne er ikke unikt for TDC.
Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.
Carsten Dilling fortæller, at priskonkurrencen på det danske mobilmarkedet egentlig havde fundet et mere fornuftigt leje, end det var tilfældet for nogle år siden, men at der nu igen er en udfordring.
"En af de mest populære telefoner, iPhone, som danskerne ønsker at eje, er relativ dyr, og det betyder, at der bliver lavet alle mulige ordninger, der gør det svært at tjene penge. Det er en udfordring, uanset om man hedder Telia, Telenor, 3 eller TDC," siger Carsten Dilling.
YouSee hjælper TDC
Når TDC står relativt stærkt som Danmarks største telekoncern, skyldes det i høj grad YouSee, der har god succes med at levere kombinationen bredbånd og tv til danskerne.
"Vi har et godt kanal-indhold," lyder en af forklaringerne fra Carsten Dilling, der samtidig fremhæver en rød tråd i TDC's produkter:
"Vi satser i høj grad på familierne og på at kunne levere hele pakken."
Artiklen fortsætter på næste side...